mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

December

Livet i v�r familj Barnkalas, December, Fyraåring, Fyraårskontroll, Födelsedag, Jul, Lussebullar, Trillingar, fyrabarnsmamma, födelsedagskalas, sexåring Permalink3
Förlåt bloggen och alla ni som läser den (jag är så glad och tacksam för att ni gör det!) för att jag inte har uppdaterat sen slutet av november! Jag blev tvungen att lägga bloggen åt sidan för att klara mig igenom årets stressigaste månad.
 
Mitt löfte från i somras om att jag bara skulle blogga om jag lyckades göra det före klockan 23:00 på kvällen gäller ju fortfarande, även om jag har brutit det några gånger under hösten (jag bryter det visst nu också). Senaste månaden har jag inte varit färdig med dagens alla bestyr före midnatt en endaste dag så bloggande har det inte funnits tid eller ork till.
 
December är månaden då alla mina fyra barn fyller år (inom loppet av två dagar), då barnkalas ska ordnas, då luciakläder ska fixas till barnens lussefirande, då julklappar ska inhandlas, då det ska pysslas och bakas, lagas julmat och slås in paket, och så vidare, och så vidare. Startskottet avfyras någon gång i slutet av november och sen springer jag mitt race, utan pauser, fram till julaftonsnatten. Efter det behöver jag en vecka för att pusta ut innan jag kan börja fungera normalt igen.
 
Nu är årets mest tidspressade månad (i ett kroniskt tidspressat liv) snart förbi. Det har varit helt galet, men också väldigt roligt. Barnen har firats ordentligt. Ett barnkalas för trillingarna och ett barnkalas för Matias (med 19 stycken 6-7 åringar i vår lilla trånga trea!) har gått av stapeln i vårt röriga hem. Och så familjekalas med morfar (barnens alltså) och hans fru en dag och ytterligare ett familjekalas med mostern och kusinen en annan dag. Och så firandet på morgonen på själva födelsedagarna förstås. Barnen har fått så mycket tårta att de till slut inte ville ha mer så på det sista kalaset (med barnens moster och kusin) satte vi tårtljus i ett berg av pannkakor istället. Inte så nyttigt det heller men det kändes ändå bättre, och enklare och billigare, än ytterligare en tårta.
 
Julafton firades hemma hos barnens (vuxna) kusin och hennes pojkvän. Det blev en riktigt julkortsjul. Tomten kom för första gången i barnens liv. Tidigare år har han nämligen bara hunnit dumpa en säck utanför dörren, det finns ju så många barn i världen som det ska delas ut paket till. Men i år hann han faktiskt komma in och dela ut lite paket. Camila är dock inte helt säker på om det verkligen var tomten som var där eller om det kanske var kusinens pojkvän som var utklädd (han fick åka och köpa mer julmust och missade när tomten kom, stackarn ;). Jag svarar varken bu eller bä när hon frågar, för att lura barn är ju ingen bra strategi om en vill att de ska lita på vad en säger i framtiden, men att ta drömmen om tomten ifrån dem känns ju inte heller så kul.
 
Nu, efter allt detta födelsedags´- och julfirande, har barnen så mycket nya leksaker att de inte får plats i sitt rum. Saker står staplade på varandra och om jag inte var så luspank som jag är (också en konsekvens av allt firande) så skulle jag ha akutköpt lite mer hyllor. Det får bli prio i februari.
 
Miljön är nog inte så glad över leksaksberget i barnens rum. Men barnen är desto lyckligare. Detta år är de allihop så pass stora att de förstår och är medvetna om vad som händer på ett annat sätt än tidigare och även om det har varit mycket jobb (och dyrt!) så har allt flutit på så himla bra. Det blev verkligen en toppenmånad. Nu blir det nog lite av en kalldusch för barnen att återvända till vardagen när januari kommer. För nu blir det inga paket, inga adventskalendrar, inga kalas, inga tårtor, inget julgodis, och inget firande på ett bra tag framöver. Puh!
 
Förhoppningsvis betyder det att jag kommer att hinna blogga. Lite retligt bara att jag inte hann det under den period på året då jag hade som mest att skriva om! Inte hann jag ta kort heller. Det blev bara några få foton, de flesta suddiga eftersom de tagits i hast. Här kommer ett litet axplock.
 
December innebär adventskalendrar. Precis som tidigare år kom tomten
under natten med små paket. På så vis slipper barnen utsättas
för pinan att inte få öppna alla paketen på en
gång. 
 
 
 Kalasförberedelser pågår. Tårtor och Star Wars vimpel. Alla tårtorna gick åt!  
 
 
 
Det blev en väldig massa presenter för Matias att öppna eftersom nästan alla inbjudna
vänner, till hans stora lycka, kunde komma på hans kalas (kompisarnas ansikten har
jag kamouflerat lite) . Lapparna på väggen hänger ihop med kalaset, riktigt så brukar
vi inte ha väggen dekorerad i vanliga fall.  
 
 
 
 En liten kalasprinsessa öppnar presenter på trillingarnas fyraårskalas.
 
 
 
 Och så lite mer presenter några dagar senare när födelsedagen inföll på riktigt.
 
 
 
 Två dagar senare var det Matias tur att uppvaktas på 6-årsdagen.
 
 
 
 Matias fick (bl.a) en Spidermanbältesstol och en Star Wars väckarklocka.
 
 
 
 Efter luciafirandet på trillingarnas förskola fick barnen titta på foton på sig själva i morfars mobil.
 
 
 
 Dags för ännu mer tårta, denna gång tillsammans med morfar och hans fru.
 
 
 
 Barnen (Gabriel på fotot) bakar lussekatter till Matias julskolavslutning.
 
 
 
Ett smakprov från resultatet. Några av barnen tyckte att det var lite fjuttigt med bara två
russin per lussekatt. Det gick åt mycket russin.
 
 
 Finaste lussebullen gjorde Matias till mig. Ett hjärta!! Älskade unge!!

 
 
 Pepparkaksverkstad.
 
 
 
Piratkaptenen Camila på fyraårskontroll på BVC. Alla tre musketörerna klarade sig igenom
syn- hörsel- och utvecklingstester utan anmärkningar.
 
 
Dagen före julafton kom morfar med paket till barnen och hjälpte till att klä granen.
 
 
 Så här såg det ut under granen där vi firade julafton. Vi har visst varit rätt snälla i år. Särskilt barnen.
 
 
 HOPPAS ATT NI ALLA HAR HAFT EN LIKA FIN JUL SOM VI!
 
 
#1 - - Louice:

Glad över att du är tillbaka och mår bra! hoppas att 2018 blir ett bra år för din del <3

Svar: Tack! Hoppas att du också får ett bra 2018! Gott nytt år!
Mamma bläckfisk

#2 - - Hanna:

Underbara bilder! Och du skriver väldigt bra, jag älskar att läsa din blogg. Inte konstigt att du inte hunnit uppdatera med en sån intensiv december men kul att få se och läsa om det nu 🙂.

Svar: Men åh, tack!! Vad glad jag blir!
Mamma bläckfisk

#3 - - Veronica:

Härligt att höra om din december även i efterskott. Jag förstår verkligen att du inte hann blogga då - december är ju intensivt för de flesta, även när man är två föräldrar och inte har 4 födelsedagar att hantera. Jag är verkligen sååå imponerad över allt du hinner göra för och med barnen - paketkalendrar (96 paket alltså!!!), barnkalas för alla 4 i flera versioner (mitt enda decemberbarn fick kalas i november), bak och pyssel. Jag hoppas att du ger dig många klappar på din egen axel, för du har en enorm kapacitet och visar så mycket kärlek till dina barn och lyckas få till så mycket fint, som inte alla vi andra ens lyckas med som har bättre förutsättningar! Inspirerande!

Svar: Det verkar visst inte bli så mycket mer bloggande i januari heller, trots att vi knappt har några aktiviteter alls inbokade. Tack, jag behövde verkligen höra det! Jag är nog dessvärre mycket bättre på att sparka på mig själv för allt jag inte hinner med och allt jag misslyckas med än att klappa mig på axeln för det jag gör.
Mamma bläckfisk

Till top