mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Mer semester, fasa inför förskolestart och utflykt till en vikingagård

Livet i v�r familj Barn, Ensamstående, Mamma, Semester, Utflykt, fritids, fyrabarnsmamma, förskolelämning, vikingagård, vikingar Permalink1
Det blir visst inte mycket bloggande av under denna semester. Kombinationen barn som somnar sent om kvällarna och en mamma som har ställts in på semesterläge och inte klarar av att göra mer än en sak åt gången har gjort att bloggen blivit tyst.
 
Men nu är det inte länge kvar till vardagslivet sätter klorna i oss igen. Egentligen skulle det ha skett redan i måndags men eftersom jag inte har någon barnsomsorg för Matias denna vecka har alla i familjen fått förlängd ledighet. Matias fritids öppnar nämligen inte förrän nästa vecka och mina planer på att lämna honom med barnvakt på dagarna stupades av en, oförutsedd och plötslig, mammighet (separationsångest) hos barnet ifråga. Men med tanke på att även trillingarna är inne i en mammighetsfas, och protesterar högljutt så fort deras förskola nämns, så känns det rätt skönt att få skjuta lite på förskole- och fritidsstarten.
 
Jag fasar verkligen för hur det ska gå nästa vecka när barnen ska lämnas på förskola och fritids. Alla fyra visar tydliga tecken som inte kan tolkas på annat sätt än att risken för totalvägran och hjärtskärande förtvivlan vid lämning är överhängande. Hjälp! Måtte det vända under de dagar som återstår (känns ungefär lika sannolikt som en miljonvinst)!
 
Istället för att återgå till vardagen så är vi tillbaka som husvakter igen efter att ha mellanlandat hemma i vår trånga lägenhet i några dagar. Idag har vi dock varit på utflykt. Barnens pappa kom på besök och vi åkte med barnen till en rekonstruerad vikingagård i grannkommunen. Det var roligt. Barnen fick baka vikingabröd, karda ull, klappa får, titta på grisar och jaga höns (de fick de egentligen inte alls, men gjorde ändå).
 
Håll i dig vikingagården (och alla djur) för här kommer vi!!!
 
Camila, Theo och Matias bakar vikingabröd.
 
 
Gabriel och Theo gräddar bröd.
 
 "Hej grisarna!"
 
 
 "Kolla mamma, vikingarna hade gungor!!".
  
#1 - - Agneta:

Önskar dig en skön vecka, njut av den innan det är dags för den oundvikliga barnomsorgen. Det går säkert bra....efter några dagar. Kram på er!

Svar: Tack! Jag har faktiskt tagit det väldigt lugnt denna semester (så lugnt det nu går med fyra barn att ta hand om) och till och med bloggen har fått bli liggande nästan orörd. Men nu börjar vardagen igen. Kram!
Mamma bläckfisk

Till top