mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Helg, lekdate och sockerkaka

Livet i v�r familj Permalink2
Det är första helgen sen vardagslivet körde igång igen och vi är trötta. Vardagsveckorna suger tydligen musten ur oss. Barnen är (åtminstone två av dem) gnälliga och antalet frustatrationsattacker och ilskeutbrott som vi har genomlidit idag börjar komma upp i rätt olidliga nivåer. För en stund sen orkade jag inte mer utan fick ta till den enda metod som garanterat funkar mot gnäll, dock med kort verkningstid och dessutom med en tendens att göra saker och ting ännu värre när effekten väl har gått ur, det vill säga socker. Som tur är hade vi jättegod hembakad sockerkaka att festa på, så nu är alla glada och pigga. En stund. Då passar jag på att blogga lite.
 
Nu skulle jag gärna ha skrivit att det vara jag som hade bakat och dessutom lagt upp ett vackert foto och ett recept på den goda sockerkakan. Men det var såklart inte jag som bakade. Att baka tillhör de där extrasakerna som jag sällan hinner med, tillsammans med i stort sett allt annat som inte har med överlevnad att göra.
 
Igår var vi hemma hos en kompis som har tvillingar som är ett år äldre än Matias. Det var hon som bakade. Och snäll som hon är skickade hon med oss några (maffiga) sockerkaksbitar hem. Hon tyckte nog lite synd om mina stackars ungar som åt sockerkaka som om de aldrig någonsin fått prova något så gott tidigare när de blev bjudna på det igår (alla utom Gabriel, han äter alltid bara lite av sånt som är sött vilket tyder på att han har fått sin pappas genuppsättning snarare än min).  
 
Att barnen lekte som galningar igår (och lyckades ta sönder typ 30% av alla leksaker som barnen som de besökte har) bidrar nog till varför de är så trötta idag. Men det är det värt för de hade jätteroligt. Och jag var i stort behov av lite vuxet sällskap efter att ha varit själv med barnen i stort sett hela semestern.
 
 
Mmmm...gott!
 
#1 - - Agneta:

Åh, vad jag känner igen mig!! första veckan efter semester och sommarlov, känns det som att man aldrig varit ledig och skulle behöva semester igen! Att ställa om rutiner, eller iordningställa rutiner tar på krafterna! Och tänk att det är så lätt att vända på dygnet och så oändligt svårt att vända tillbaka det??

Svar: Ja, varför är det så? Ett av livets många små mysterium.
Mamma bläckfisk

#2 - - T:

Mitt barn kom också från liten fristående förskola till stor grupp alldeles ensam och tillhörde (tillhör) dem som behöver mer inskolning. Vet att man som förälder gärna jämför med andra barn/föräldrar, men jag tror man har igen det senare om man struntar i det och stannar så länge det behövs. Vi har meddelat fsk/skola att han behöver extra lång tid på sig, på ett ställe verkade fröknarna tycka jag överdrev, men sonen bröt ihop när jag skulle gå så jag stannade. Man vet ju själv hur det är att komma som ny till tex arbetsplats ... Lycka till!

Svar: Tack! Det är alltid skönt att höra att man inte är den enda. Jag tycker att det är svårt för jag vill inte vara för "hönsig" men samtidigt vill jag verkligen inte att hans skolstart ska bli en hemsk och kanske till och med traumatisk upplevelse. Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna skada att ge honom en så trygg skolstart som möjligt. Han ska ju gå där en massa år utan att jag är med, så vad spelar det för roll om jag är med honom i några dagar i början? Men det kan nog vara svårt att förstå hur jobbigt något sånt som att börja skolan kan vara för någon som är blyg om man inte är det själv. Han är fortfarande livrädd för att vara där utan mig och vågar inte prata med sina fröknar.
Mamma bläckfisk

Till top