mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Snabbmat, utflykt och picknick

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Barn och mat, Ensamstående, Grilla, Mamma, Picknick, Utflykt, fyrabarnsmamma, hamburgare, korvkiosk, snabbmat Permalink2
Det känns lite som om vi har startat en snabbmatsrestaurang hemma hos oss. Igår blev det korv med bröd till middag och idag blev det hamburgare. Det är inget som jag skulle bekymra mig över om det inte vore för att vi allt för ofta äter skräpmat. Framför allt korv och makaroner. Jag är helt enkelt för trött för att varje dag både orka laga hälsosam mat och sen, efter det, hantera konflikten som uppstår varje gång barnen serveras hälsosam mat. Men vi äter nyttigt några dagar varje vecka. Fast då är det mest jag som äter. Tre av fyra barn brukar matvägra då (ett av mina barn äter det mesta utan problem så om jag bara hade haft hen hade jag nog blivit en sån där förälder som säger till andra föräldrar att om en bara ger barnet en varierad kost så kommer det snart att älska broccoli och linser och istället rynka på näsan åt godis).  Enda sättet att få i mina barn lite näring är att servera dem grönsaker i snackform före maten, t. ex morotsstavar eller paprikastrimlor. Hur gör ni för att få barnen att acceptera olika sorters mat?
 
Att det blev korv med bröd igår och hamburgare idag har sin förklaring. Igår hade vi planerat att åka på utflykt och grilla korv med barnen tillsammans med en vän. Men det började regna och korvgrillningen fick bytas mot picknick på golvet i vardagsrummet med korv som stekts på spisen.  Men vi hann i alla fall med lite utflykt till en gård i närheten innan vi blev så blöta att vi var tvungna att åka hem.
 
Här var det tänkt att vi skulle grilla korv men det började regna så vi fick ha picknick hemma istället.
 
 
Idag hade vi avskedsfika för en av personalen sim ska sluta på barnens förskola vilket gjorde att vi kom hem lite senare än vi brukar. Att vi råkade ha färdiga hamburgare och hamburgerbröd hemma beror på att det var extrapris på det när jag var och handlade sist och det kom väl till hands nu när jag behövde få fram middag snabbt. 
 
Fördelen med den korvkioskkost som har serverats här de senaste dagarna är att barnen faktiskt har ätit riktig bra (kvantitetsmässigt alltså, kvaliteten var det sämre ställt med). 
 
Liten Theo ute på utflykt. 
#1 - - Stina:

Ja, fy tusan för det dåliga samvetet kring kosten.

Jag är uppvuxen på snabbmat. Det hanns inte med hemma hos oss heller att fixa ordentlig mat. Men jag tycker nog att det har blivit folk av mig ändå😀. Jag försöker laga hälsosam mat så ofta jag hinner och orkar. Men de dagar det hamnar skräp på middagsbordet tänker jag att mitt barn ändå fick vällagad och näringsriktig mat på dagis. De klarar sig nog fint barnen, även med med massor med korv i magen.

PS: Jag ville bara flika in hur jag upplever dina texter, med tanke på ett av dinainlägg för några dagar sedan. När jag läser dina texter ser jag inget gnäll. Jag ser bara ärliga beskrivningar av hur dagarna ser ut. Och en mamma, som alltid visar förståelse för barnens behov och humör. Jag tycker att själva behållningen av att läsa din blogg är att få den osminkade, men otroligt kärleksfulla, sanningen om hur det är att ratta ett hangarfartyg (flerbarnsfamilj) på egen hand. Du gör det fenomenalt!

Svar: Tack snälla för detta!! Jag blev verkligen jätteglad av att höra (läsa) hur du upplever mina inlägg! Nu fick jag lust att blogga igen (är i en seg svacka).
Mamma bläckfisk

#2 - - Agneta:

Äsch, barnen får nog i sig det de behöver. När mina barn var små (dagisålder), hade vi en lång period då vi levde på fiskpinnar, blodpudding, risgrynsgröt och korv i miljoner varianter. Jag var tvungen att prioritera att de fick i sig mat överhuvuvud taget och jobbade långa dagar. Inget fel på mina ungar nu och dom älskar grönsaker och nyttig mat nu i vuxen ålder!

Svar: Tack för att du är så bra på att lugna och peppa mig!!!! Du är bäst!
Mamma bläckfisk

Till top