mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Skolplacering

Livet i v�r familj Ensamstående, Mamma, Skola, femåring, fyrabarnsmamma, förskoleklass, skolplacering Permalink2
Beskedet om Matias skolplacering har kommit. Han fick plats på den skola som var vårt första val. Det är jag såklart glad för, men jag blir ändå lite svettig i händerna när jag läser beskedet. Hjälp! Skolan som han ska börja i har 600 elever! Till skillnad från den förskola där han går nu, där det finns 16 barn. Dessutom är han är den enda från sin förskola som ska börja där så han kommer att vara alldeles ensam! Hjälp! Och han kommer att vara yngre än de flesta av sina klasskamrater eftersom han är decemberbarn (det är alla min barn, det skiljer två dagar mellan trillingarnas och Matias födelsedagar). Hur ska det gå?
 
Men det kommer säkert att gå jättebra, så jag ska försöka låta bli att oroa mig. Och det är ju bara förskoleklass han ska börja i än så länge så vi fortfarande har ett tag kvar tills skollivet börjar på allvar. Matias är lite blyg, men när väl det släpper brukar han ha lätt för att få vänner. Han kommer nog att klara det galant! Det som däremot känns som ett omöjligt uppdrag är att jag från och med augusti kommer att behöva lämna och hämta barn på två olika ställen varje dag. Jag klarar ju inte av att komma i tid med barnen på morgnarna som det är nu, fastän vi bara har ett ställe att gå till. Vi kommer för sent till förskolan i stort sett varje dag. Som tur är är personalen väldigt förstående och de väntar snällt med att plocka undan frukosten tills mina barn har hunnit äta. Men skolan kan en ju inte komma för sent till! Och där serveras heller ingen frukost, så inte bara ska vi hinna i tid till två olika ställen om morgnarna, vi måste också hinna äta frukost hemma först. Hur sjutton ska jag lyckas få till det?! 
 
 
Matias skolplacering är klar. Hjälp!
#1 - - Maya:

Grattis! Ska han gå på fritids? Kanske serveras det frukost där? Annars är han stor så han förstår att äta frukost hemma medans du fixar dom små. Dom är inte så små som man tror, ger du han frukost som en uppgift att klara på morgonen med din tillsyn ska du se det går galant!
Lämna de små först å så får han några minuter själv med dig att lämnas.
Att komma i tid är ett gissel börja träna redan nu. Var inte hård mot dig själv utan gör det till ett äventyr för barnen. Om vi alla imorgon kommer i tid till dagis får ni efterrätt på kvällen! Mutor kommer man långt med och även små busar växer till sig till efter sommaren!

Svar: Åh vilka bra tips! Tack! Han kommer att gå på fritids så kanske blir det så att han kan få frukost där. Men du har rätt, han är stor nog att kunna servera sig frukost själv om jag förbereder så att det blir enkelt och snabbt för honom att plocka fram (t.ex. brer en smörgås som ligger färdig i kylen på morgonen). Och du har verkligen rätt i att de ju faktiskt växer med uppgiften. Efterrättsmuta kan nog också funka snart. Med Matias fungerar "mutor" (belöningar?) jättebra och Camila har också börjat förstå konceptet (om jag gör si så får jag en belöning senare), men småpojkarna är inte riktigt där ännu. Men de hinner ju utvecklas mycket fram till augusti (det går så fort nu!) så det kommer nog att funka då.
Mamma bläckfisk

#2 - - Agneta:

Ja, usch! Det där med att komma i tid är ett gissel. Men jag tror att ni fixar det galant när ni kommit in i nya rutinerna.

Svar: Jag var inte så bra på att komma i tid ens före dess att jag fick barn, och nu är det stört omöjligt. Men tack för att du tror att vi kommer att fixa det! Kanske blir det faktiskt så, de blir ju större och mer självständiga för var dag som går, så morgnarna är redan lite mindre svåra i och med att de klarar att göra mer själva. Nu klär två av trillingarna nästan på sig själva på morgonen, och den tredje är också på väg även om hen fortfarande behöver lite mer hjälp. Det gör jättestor skillnad.
Mamma bläckfisk

Till top