mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Husvisning och dagdrömmar

Livet i v�r familj, ensamstående Barn, Ensamstående, Hus, Mamma, barnvänligt, drömmar, fyrabarnsmamma, pendling, visning Permalink0
Idag har jag och Matias varit och tittat på hus (barnens pappa tog hand om trillingarna under tiden). Jag går sen rätt länge tillbaka i husdrömmar, men jag har så svårt att hitta tid för att åka och titta på hus som är till salu eller ens börja göra iordning vår lägenhet till försäljning (som här ser ut just nu är det liksom inte läge för en visning), så jag har inte kommit till skott med att försöka förvandla drömmarna till verklighet. Men nu börjar det bli akut, av flera skäl. Till exempel så blir det inte så kul att bo kvar här, med bara en toalett, när trillingarna tar steget från potta till toalett (fast det tar kanske ett tag till dess för de har ju inte ens tagit steget från blöja till potta fullt ut ännu).
 
Ett hus i närheten av där vi bor nu ligger tyvärr långt utanför vår budget eftersom bankerna inte direkt jublar av utlåningslust när de får höra att jag är ensamstående med fyra barn. Så det framtida huset får inte kosta mer än vad jag kan få för lägenheten där vi bor nu (en trea). Det innebär att jag på måste leta hus i områden som ligger långt från staden där mitt arbete ligger (Stockholm).  En flytt till något av de hus som jag tittade på idag skulle innebära en pendlingstid på 1 timme och 40 minut enkel väg. Mer än 3 timmar totalt alltså. Inte kul. Men området där de låg var jättefint. Barnvänligt, tryggt och mycket natur. Så skulle jag gärna bo.
 
Det ena huset var alldeles perfekt för oss. Ett stort radhus i ett område där det kryllade av barnfamiljer. Det huset får nog bli min dagdröm, för även om jag skulle kunna haft möjlighet att delta i en budgivning (för att kunna göra det måste jag redan ha hittat en köpare till vår lägenhet, men jag har ju inte ens pratat med en mäklare än) så skulle jag nog inte ha en chans. Det andra huset skulle vi kanske faktiskt ha råd att köpa, men det var i så miserabelt skick att det fick vår slitna och saboterade (av de fyra små trollen som bor här) lägenhet att framstå som superfräsch i jämförelse.  Men det var i alla fall roligt att gå på husvisning och få lite näring till dagdrömmarna.
 
Är något av dessa hus vårt framtida hem?
Till top