mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Småbarnskokongmamman läser tidning och funderar över sovrutiner

Livet i v�r familj, Rutiner, föräldraskap Barn, Ensamstående, Mamma, Rutiner, Sömn, Trillingar, Vi Föräldrar, bläckfisk, fyrabarnsmamma, sovrutiner Permalink2
Det blev en lugn dag idag. Inte mycket mer än det som var absolut nödvändigt blev gjort.  Två av barnen (Matias och Gabriel) åkte till simhallen en stund med sin pappa, och jag passade på att ägna lite tid åt Camila och Theo under tiden. Men medan de sov middag fick jag en stund alldeles för mig. Lyx! Jag kunde fika utan att bli avbruten sjuttiotusen gånger (varmt kaffe är sååå gott!) och lyckades till och med bläddra igenom en hel tidning utan att behöva lägga den ifrån mig en enda gång (eller få den tagen ifrån mig av någon som tycker att min tidning minsann behöver knölas ihop eller rivas sönder).  
 
Då väljer jag att läsa en tidning som handlar om småbarn!!!?? En kan ju undra hur det står till i min knopp egentligen? Är jag helt insnöad?  Det verkar inte bättre. Alla mina tidigare intressen tycks vara som bortblåsta och det är som om min hjärna inte klarar av att ta in något annat än sånt som har med barn att göra. Jag har blivit en sån där småbarnsförälder som jag lovade mig själv att jag aldrig skulle bli, det vill säga en sån där som helt stänger av sig från yttervärlden och borrar in sig i en småbarnskokong. En sån där som bara ser, och bara pratar om (hjälp!), sina barn.   
 
Min välförtjänta barnfria fikarast ägnade jag åt att läsa om barn. En del får visst aldrig nog!
 
Tidningsläsandet gav i alla fall min enkelspårade hjärna lite att reflektera över. Senaste numret av Vi Föräldrar (Nr 10>2016) innehåller bland annat en artikel om sovrutiner. Hur laddad den frågan är märks av den diplomatiska tonen i artikeln. Så diplomatisk att jag inte ens lyckas få klart för mig vad som rekommenderas.
 
Så jag gjorde mitt bästa för att läsa mellan raderna och drog slutsatsen att det som förespråkades var att försöka "gilla läget" och lyssna på barnens behov. Samsovning presenteras som en bra lösning för dem som tycker att det funkar. Bra, då fick jag känna mig lite bekräftad, för att gilla läget är min främsta överlevnadsstrategi, och att alla barnen sover i samma rum som mig själv är det absolut smidigaste just nu (två av dem sover dessutom i samma säng som mig). Men det är inte alla som accepterar att jag har valt att göra så. Jag möter rätt ofta personer som ser det som sin uppgift att rädda mig och mina barn från vårt förfärliga samsovningsöde genom att övertyga mig om att barnen måste sova i egna rum (hur skulle det rent praktiskt gå till i vår lilla lägenhet?). Varför då, undrar jag??? Jag kan liksom inte förstå varför det skulle vara bättre för dem att ligga ensamma om nätterna än att få vara nära sin mamma (dvs den person som ger dem trygghet)?  Men jag kritiserar inte dem som väljer andra lösningar. Var och en får göra på det sätt som passar bäst för dem, tycker jag.  Vad tycker ni?
 
#1 - - Fanny:

Hej! Jag är ny här på din blogg. Vilken fantastisk grej du gör som uppfostrar alla fyra själv. Heja! Jag har tre barn med ungefär 2 år mellan. Vi har alltid samsovit med dem så länge de har behövt det. Den äldste började sova i egen säng för ett år sedan kanske, när han var fem. Men de två yngsta sover fortfarande med oss. Jag skulle aldrig få för mig att göra på något annat sätt. Det känns bara konstlat. Lita på att du vet bäst!

Svar: Hej, vad kul att du har hittat hit! Hoppas att du tycker om bloggen (och tittar in igen)!
Tack, men så värst fantastiskt lyckas jag inte med barnuppfostrandet, men kämpar på så gott det går (har liksom inget annat val).

Skönt att höra att det finns fler som tänker så! Jag tänker dessutom att när barnen är många så får de ju dela på uppmärksamheten och närheten under dagtid, samtidigt som tiden som vi spenderar tillsammans under vardagar bara består av några få timmar, så att åtminstone få sova nära mamma (och pappa när en sådan finns tillgänglig) gör i alla fall att de kan tanka lite trygghet och närhet medan de sover.
Jag antar att ni har rätt fullt upp ni också med tre små barn i så tät följd (men roligt!), så dina barn har säkert också ett behov av att få tanka lite närhet nattetid. Vilken tur att de har en så klok och lyhörd mamma (och pappa också verkar det som)!
Mamma bläckfisk

#2 - - Anneli:

Tycker du gör helt rätt med samsovning, det kommer en dag när barnen själva väljer att sova "själva". Varför inte köra det som fungerar bäst tills dess? Lita på din magkänsla

Svar: Precis, tack!
Mamma bläckfisk

Till top