mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Sjuka barn - ett normaltillstånd i detta hem

Livet i v�r familj, sjuka barn Ensamstående, Mamma, Trillingar, bläckfisk, fyrabarnsmamma, förkylning, förskola, ont, sjuka barn, snor, vab, öron Permalink0
Nu har det varit stiltje på den här bloggen ett tag. Det beror på att jag är för trött för att orka skriva, och dessutom oinspirerad. Barnen är nämligen sjuka (igen, det har inte ens gått två veckor sen sist). I alla fall tre av dem (trillingarna). Och som vanligt när barnen är sjuka blir det inte mycket sömn på nätterna. Så jag stapplar fram i någon form av zombietillstånd under dagarna och när tillfälle ges för att sätta sig en stund blir det mest så att jag sitter och stirrar rakt ut en stund (pga trötthet, jag lovar, jag har inte blivit galen). 
 
Dessutom är det inte så kul att skriva om, utan känns mest gnälligt. För gnälligt är ju precis vad det är. Sjuka barn = gnälliga barn och trötta mammor = gnälliga mammor. Inget guldläge för att kunna skriva inspirerande och intressanta blogginlägg alltså.
 
Men men, tanken med bloggen är ju att jag ska dokumentera (småbitar av)  barnens uppväxt, och mina tankar under den här tiden, så att barnen kan läsa när de blir större. Så trötta och gnälliga inlägg och sjuka barn måste det nog ändå bli en hel del av (det vimlar av tidigare inlägg om det på denna blogg). För det är ju en stor del av vårt liv just nu. Så här kommer det:
 
Natten till igår hade Gabriel ont i örat. Han skrek i stort sett hela natten. Det var så synd om honom! Jag försökte trösta så gott jag kunde, men till slut var jag själv så trött att det nog inte blev så bra tröst. Vid femtiden på morgonen somnade han till slut och sen dess tycks öronvärken vara över (peppar, peppar).  
 
När vi gick upp igår var det snökaos ute. Att ta ut ett sjukt barn i det vädret kändes inte alls bra, och tanken på att dra barnvagn genom en halvmeter snö var inte heller så lockande. Så alla barnen fick stanna hemma från förskolan igår och eftersom alla småttingarna (trillingarna) varit rejält snoriga i några dagar var det nog rätt bra för Theo och Camila också att få vila lite.
 
Natten till idag var det Camila som jag fick vaka med. Hon har hostat hela natten. Idag är hon jättesnorig och ögonen rinner, men rätt pigg ändå. Theo verkar vara över sin förkylning och ser nästan frisk ut. Gabriel är fortfarande jättesnorig, men mycket piggare än igår.
 
Matias hade tur idag för föräldrarna till en av hans förskolekompisar erbjöd sig att ta med honom till förskolan (och hem sen också). Tack!!!! Igår satt han långa stunder och tittade ut genom fönstret och pratade om snön och hur mycket han ville åka pulka, så han var jätteglad över att få gå till förskolan idag. Han vet ju att han då skulle få gå ut och leka i snön.
 
Liten tjej med rinnande ögon, snorig näsa och hostig
hals (som när hon såg detta foto sa "jag är söt!").
 
 
"Mamma jag har roligt hår!!", sa Matias glatt när han såg sig i
spegeln imorse.
 
 
 
Till top