mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Matprovning - Knorrs middagskit

Livet i v�r familj Barn och mat, Enchiladas, Ensamstående, Indian Tikka Masala, Italian Risotto, Knorr, Mamma, Mexican Enchiladas, Tikka Masala, bläckfisk, fyrabarnsmamma, lättlagat, mat, matlagning, matprovning, middags-kit, risotto, snabblagat Permalink0
Det här inlägget skriver jag i samarbete med Knorr. Vi har nämligen fått chansen att prova deras middags-kit, för att sen skriva vårt omdöme på bloggen. Det var modigt av Knorr, för mina barn är verkligen stenhårda matrecencenter, med en tendens att rata det mesta som inte är korv eller pannkakor.
 
För några dagar sen fick vi ett paket från Knorr med posten. I paketet låg tre olika sorters middags-kit;  Mexican Enchiladas, Italian risotto och Indian Tikka Masala. Det är alltså dessa maträtter som vi har provat på idag.
 
Knorrs middags-kit.
 
Varje kit räcker till 2-3 maträtter. Eftersom jag var osäker på huruvida ett kit skulle räcka både till mig och alla (fyra) barnen, så bestämde jag mig för att vi skulle prova alla tre kiten samtidigt. På så vis kunde vi jämföra de olika kiten och se vilken vi gillade bäst. Att det blev mat över gör ju ingenting. Tvärtom, det är ju bra, eftersom jag nu har maten till imorgon dag färdig och med tanke på hur road (inte alls) jag inte är av matlagning så är jag tacksam för varje matlagning som jag slipper undan. Dessutom blev det en kul grej att ha matprovning tillsammans med barnen.
 
Matprovningen blev verkligen en succé! Åtminstone ur mina mått mätt. Kiten är nämligen som gjorda för någon som mig. Det vill säga, någon som varken kan, eller vill, lägga mycket tid och möda på matlagning men som ändå gärna vill ha god och någorlunda hälsosam och giftfri mat. Och som inte kan lägga en massa tid på att handla. I kiten ligger ju nästan alla ingredienser som behövs, så jag behövde bara handla några få ingredienser för att kunna laga tre maträtter (samtliga kit som vi provade tillagas med kyckling).  Dessutom är kiten så finurligt utformade att de var enkla att tillaga trots de kaotiska omständigheter som råder i detta hem. Här är det nämligen nästan omöjligt att ägna sig åt matlagning, eller någon form av aktivitet, som kräver koncentration. Barnen pockar ju på min uppmärksamhet var och varannan sekund (i mitt fall är det uttrycket inte någon överdrift, det handlar verkligen om i stort sett varje sekund). Medan maten ska lagas ska det också svaras på tusen frågor, tas hand om en massa behov och önskemål, avstyras eller medlas i bråk, tröstas när någon gjort sig illa, göras avbrott för blöjbyten eller pottbesök, och så vidare, och så vidare, och så vidare. Så risken för att jag tappar tråden i det jag håller på med, och i värsta fall bränner maten (händer flera gånger i veckan), är stor.
 
För mig är det därför superbra att middags-kiten är så pedagogiskt organiserade. Instruktionen är uppdelad i olika, numrerade, steg och ingredienserna ligger indelade i små plastpåsar som är märkta med bokstäver som är tydligt kopplade till instruktionerna. På så vis blev det väldigt enkelt att hålla reda på de olika momenten i matlagningen trots att kaos pågick runt om mig medan jag lagade maten. Det var till och med enkelt att laga tre olika maträtter samtidigt. Tyvärr hann jag inte fota upplägget innan Matias hade hunnit riva upp paketen och plocka ur alla små påsar. Det var tur för mig att påsarna var så tydligt märkta, annars hade ingredienserna från de olika maträtterna nog blivit sammanblandade.
 
Matias lagar Knorrs middags-kit
 
 
Alla kiten gick snabbt och enkelt att laga. Matias hjälpte till och tyckte det var roligt med alla små påsar med olika ingredienser. Supersmidigt upplägg för att kunna tillaga maten tillsammans med barnen! Eftersom allt var uppmätt och klart blev det dessutom betydligt mindre spill och kladd än det brukar bli när något av barnen är med och "hjälper" till. 
 
Resultatet blev också bra, för alla maträtterna var goda. Jag tyckte bäst om Tikka masalan och de mexikanska enchiladasarna (hur böjer man "enchiladas" i plural på svenska?), men tyckte faktiskt att även den italienska risotton var rätt god trots att jag vanligtvis inte är så förtjust i svamp. Gabriel tyckte nästan som jag. Han åt glupskt av Tikka masalan och enchiladasarna, men ratade helt risotton.  Resten av barnaskaran (Matias, Camila och Theo) tyckte nästan tvärtom för de gillade risotton jättemycket (åt flera portioner) men ratade Tikka masalan, som de tyckte var för stark. Det middags-kit som gick hem bäst var enchiladasarna, som alla i familjen gillade.   
 
Camila provar Knorrs middags-kit.
 
 
Tre olika maträtter från Knorrs middags-kit,  Mexican enchiladas, Italian risotto
och Indian Tikka Masala.
 
 
I min situation, med fyra barn att ta hand om själv, skulle jag helst bortrationalisera matlagning helt. Och i princip skulle det kunna vara möjligt, eftersom det finns så mycket färdiglagad mat att köpa i affärerna. Ändå är det sällan jag köper färdiglagad mat (bortsett från korv, det köper jag ofta) och jag brukar i möjligaste mån undvika pulverblandningar. Anledningen till det är att dessa ofta innehåller glutamat (smakförstärkare) och en massa andra ohälsosamma ämnen som jag inte vill att mina barn ska få i sig.  Men Knorrs middags-kit har faktiskt en helt okej innehållsförteckning. Inga hälsofarliga smakförstärkare eller en massa e-nummer, och palmoljan som används är hållbart odlad. Men socker och Maltodextrin (sötningsmedel) kom vi inte undan.
 
Efter vår matprovning idag kan jag definitivt rekommendera Knorrs middags-kit till alla stressade småbarnsföräldrar som behöver snabblagade middagar som barnen äter, men inte vill äta korv och makaroner varje dag. Jag kommer absolut att köpa kiten själv.
 
Indian Tikka Masala (ris ingår också i kittet).
 Mexican Enchiladas.
 
 Italian risotto.
 
 
 
 
   
 
Till top