mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bottendag - grinig mamma

Livet i v�r familj Dåligt tålamod, Ensamstående, Mamma, fyrabarnsmamma, hormoner, sjuka barn, stökigt, sömnbrist, trångbodd, trångt Permalink2
Igår var en riktig bottendag vad gäller mitt föräldraskap. Efter att ha haft sjuka barn till och från under rätt lång tid nu börjar jag känna mig ganska sliten. Att vistas inne i vårt hem för många dagar i streck (eller ens en hel dag) är inte så bra för min psykiska hälsa har jag märkt. Det är så trångt och stökigt och jag står inte riktigt ut med det. Samtidigt är det helt omöjligt för mig att hinna göra något åt det (eller orka, jag är ju för det mesta helt slut). Det är oerhört stressande och frustrerande. För var jag än befinner mig i vårt hem, och var jag än tittar, blir jag hela tiden påmind om allt jag skulle behöva göra. Jag försöker allt vad jag kan att gilla läget, att acceptera att det är som det är, och vara tacksam för det vi har (t.ex. tak över huvudet, varandra), men lyckas inget vidare.
 
Igår hade jag dessutom hormonerna emot mig. Mina förutsättningar för att vara den där tålmodiga, lugna, trygga, pedagogiska och förstående mamman som jag vill vara, var alltså inte på topp.  Att barnen är lika griniga som jag efter att ha varit sjuka och instängda hemma (Gabriel och Camila är fortfarande snoriga) i flera dagar gjorde inte det hela bättre.
 
Idag skäms jag över hur vresig och grinig jag var mot mina barn igår. Måtte detta bli en bättre dag!! 
 
 
Hur kan det komma sig att lekhörnan ser ut så här när jag går upp
på morgonen när jag ju städade den innan jag gick och la mig igår
kväll? De är så attans snabba!!!
 
 
Så här nära varandra sitter de ofta fastän de har
hela soffan att bre ut sig på. Gosungar! 
 
 
#1 - - Anneli:

Ha inte dåligt samvete, du duger jättebra som du är!!

Svar: Nja, jag har dagar då jag nog inte duger så bra som mamma, men jag misstänker att jag inte är den enda mamman i världen som känner så. Förhoppningsvis vägs det upp lite av att jag faktiskt också har bra mammadagar ibland.
Mamma bläckfisk

#2 - - Jenny Skyllberg:

Alla har vi mindre bra dagar ibland - det betyder dock inte att vi är sämre mammor <3

Svar: Ja, det har du rätt i. Men hur ofta får man ha dåliga dagar innan man faktiskt blir en sämre mamma? Jag har nog dåliga dagar lite väl ofta.
Mamma bläckfisk

Till top