mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Alla helgons dag - med Matias på kyrkogården

Livet i v�r familj Alla helgons dag, Ensamstående, Fyraåring, Mamma, Trillingar, bläckfisk, blått, död, döden, fyrabarnsmamma, kyrkogård, ljus, minneslund, mormor Permalink1
Det har gått många år sen jag lyckades komma iväg till en kyrkogård för att tända ljus på Alla helgons dag (bodde utomlands i många år och efter det har jag haft så små barn att det har varit svårt att komma iväg). Så det känns extra bra att vi faktiskt har gjort det idag. Trillingarna fick stanna hemma i min systerdotters omvårdnad eftersom de fortfarande är för små för att förstå något av det hela och det därför inte kändes värt mödan (det är rätt besvärligt att hålla reda på alla barnen ute bland folk). Men Matias fick följa med. Han har ju så smått börjat förstå det där med döden, även om det fortfarande är rätt mycket av ett mysterium för honom (det är det för mig också). Och han pratar ofta, och frågar, om sin mormor som dog i cancer många år innan han föddes. Till henne fick han välja ljus idag. Det blev ett blått ljus. Matias favoritfärg.
 
Matias placerar ut ljus i minneslunden på kyrkogården.
 
 Matias valde ett vackert blått ljus till sin mormor. 
 
 
 Till er som dog på tok för tidigt (en pojkvän och en kompis).
 
 
 
Matias och alla ljusen.
 
Matias. Jag undrar vad han tänker när han ser på alla ljusen? Är döden
ännu mer oförståelig för honom än för mig? Eller kanske tvärtom?
 
 
Så vackert!
 
 
  
#1 - - Svea:

Så fint med alla ljusen!

Svar: Ja, jättefint!
Mamma bläckfisk

Till top