mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Kloka Bamse

Livet i v�r familj Bamse, Barn, Ensamstående, Mamma, fyrabarnsmamma, mammablogg, småbarn Permalink2

Mina barn älskar Bamse. Själv tycker jag att Bamse är snäll och klok, men jag stör mig lite på att det ofta är så könstereotypt (Bamse jobbar i skogen eller jagar elakingar medan Brummelisa och farmor står vid spisen och lagar mat respektive dunderhonung). Men visst, helt stereotypt är det ändå inte. Bamses dotter Nallemaja är en riktig liten tuffing som blir lika stark som pappa Bamse när hon äter dunderhonung (fast hon får ont i magen förstås). Och farmor ger skurkarna rejält med motstånd när hon blir kidnappad i "Bamse och tjuvstaden". Och ibland ger sig Lille skutts fru, som är journalist, ut på  äventyr. Men för det mesta är det ändå grabbgänget (Bamse, Lille Skutt och Skalman) som är ute på äventyr och bekämpar manliga skurkar (okej, någon gång ibland är det häxor som ska bekämpas och de får de möta på lite kvinnligt motstånd). 

 Bamse, barnens favorit (fotograf: M).

Men Bamse har ett budskap som han vill förmedla till barnen, och det är ett väldigt sympatiskt budskap. Kanske skulle även vuxna behöva lyssna på det?    

Bamses budskap (källa: http://www.kolmarden.com/bamsesvarld/blogg)

  • Det är modigt att göra det som man vet är rätt, även om de andra inte gör det.
  • Alltid MIN och MITT! Det är väl lika roligt med något som är VÅRT och ALLAS.
  • Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare.
  • Det är dumt att fuska. Det viktiga är spelet och leken – inte vem som vinner.
  • Ingen blir snäll av stryk.
#1 - - Anonym:

tänkvärt!

Svar: Ja, tänk vad klok en liten tecknad björn kan vara!
Mamma bläckfisk

#2 - - Anneli:

Att vara snäll är att vara modg stark och intilligen.Heja Bamse!Och heja dina fina barn som tycker så mycket om honom

Svar: Precis! Och heja deras moster också!
Mamma bläckfisk

Till top