mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Två- och ett halvtåringar

Livet i v�r familj, föräldraskap Ensamstående, Frustration, Ilskeutbrott, Mamma, Trillingar, Tvååringar, Utbrott, fyrabarnsmamma, mammablogg Permalink3
"Two and a half year olds, you can´t live with them, you can´t live without them" skrev en Facebookvän på sin tidslinje för några dagar sen. Nä, precis! Jag håller med till hundra procent! Detta är mitt största dilemma just nu. För jag har ju tre. Alltså, 3 x omöjligt!
 
Det spelar ingen roll hur jag än vänder ut och in på mig själv för att göra dem nöjda. Det är alltid någon som är missnöjd. Det är helt enkelt omöjligt. Att göra tvärtom, det vill säga, att strunta i att försöka göra dem nöjda, går inte heller. Tro mig, jag har prövat, ingen bra ide!!!
 
Två av mina ilskna två och ett halvtåringar i full färd med att vända upp och ned på sin lekhörna.
 
Mina 2,5-åringar är sååå arga! De blir arga för att de måste sitta i vagnen, för att de inte får sitta i vagnen, för att de måste borsta tänderna, för att de måste klä på sig, för att de måste gå och lägga sig, och så vidare, och så vidare. De blir rasande för allt de måste göra och för allt de inte får, eller kan, göra. Det råder fullkomlig diskrepans mellan min vilja och deras vilja, och total obalans mellan det som de vill göra och vad som är tillrådligt eller ens möjligt.  I stort sett inget av det som jag tycker att de ska göra (till exempel borsta tänderna vid läggdags) vill de göra, och i stort sett allt som jag inte tycker att de ska göra (till exempel stoppa fingrarna i eluttaget) blir de vansinnigt arga för att de inte får göra. Att deras valmöjligheter dessutom begränsas av att jag är själv om att ta hand om fyra barn gör inte saken bättre. För det är ofta omöjligt för mig att göra dem till lags (ingen risk för curling i denna familj, det finns det inte tid eller händer till). Och även när det är möjligt så får de oftast vänta en stund först, vilket leder till ännu mer frustration. För 2,5-åringar kan inte vänta. Inte ens en sekund.  
 
Det finns inga gränser för deras frustration. Det är som om den konstant ligger och bubblar under huden på deras gosiga små 2,5-årskroppar för att med jämna (eller ojämna) mellanrum kulminera i fullkomligt rabiata ilskeutbrott. Som rytande små minivulkaner. Då bjuds det frikostligt på hela spektrumet av möjliga ilskeuttryck. Det sparkas, viftas, slåss och skriks!! Det skriks så att trumhinnorna (mina) spräcks (nästan).
 
Det är inte lugnt mellan ilskeutbrotten heller. För då sipprar frustrationen istället ut i form av gnäll. Detta ständiga gnäll!!! Jag blir tokig!! Att jag dessutom har, och alltid har haft, en väldigt låg toleransnivå för gnäll (utom mitt eget) gör inte saken bättre.
 
Men trots allt kan jag inte för allt i världen tänka mig att vara utan dem. För visserligen är 3 x omöjligt en ganska stor dos omöjligt. Men 3 x 2,5 åringar innebär också 3 x kärlek, 3 x gos, 3 x stolthet (de går fort framåt i utvecklingen för 2,5 åringar, så det finns mycket att bli stolt över), 3 x skratt, 3 x söt, och så vidare. Det positiva väger med råge upp det negativa! Och bara en kort stund efter att jag har dragit en lättnadens suck på morgonen efter att ha lämnat barnen på förskolan så förvandlas lättnaden till saknad. 
 
Har du något tips om hur en kan boosta sitt tålamod så tar jag tacksamt emot det! Jag behöver enorma mängder av den varan nu, men har dessvärre helt slut i tålamodsdepåerna.
 
 
 
 
 
#1 - - T:

Hej! Har inga bra tips (mer än att smita in på toa i en minut och djupandas). Vi hade världens lugnaste unge, sen blev han 2 1/2 och kaoset utbröt. Han kunde ligga på golvet och skrika i evigheter för typ ingenting. Var tvungen att fråga på förskolan om det var normalt, treårstrotsen hade man ju hört om, men detta? Tydligen är det ett välkänt faktum bland föräldrar att den åldern är hemsk (och du som har ggr tre då ...) upptäckte jag. Kram och kämpa på!

Svar: Tack! Precis så är det här, och G som var världens lugnaste och "snällaste" bebis är nog värst (fast alla tre är rätt ilskna). När gick det över för er? M är ju inte alls så längre även om han har dagar då han kan vara på dåligt humör (såklart, det har ju alla) och kan vara gnällig och tjurig. Och han kan ju fortfarande bli jättearg men det brukar inte vara på det där hopplöst oresonliga sättet som det var när han var i 2,5 års åldern och det händer ju bara någon gång ibland, inte 10 000 gånger om dagen. Men jag minns inte riktigt när hans värsta ilskeperiod började gå över. Jag har nog dessutom förträngt det mesta av den för jag kan knappt komma ihåg att han var så där arg, fastän jag vet att han hade en period då han brukade slänga sig på marken i ilska. Jag har varit så upptagen med trillingarna så jag knappt har hunnit lägga märka till när M:s utvecklingsfaser skiftar (känns sorgligt).
Mamma bläckfisk

#2 - - T:

Jag förstår att det känns sorgligt, men jag kan trösta dig med att jag har ett barn och ändå inte riktigt minns hur det var. Man glömmer ju på en gång känns det som. Vill dock minnas att det på nåt sätt blev bättre när han var ca tre. Då kom ju "treårstrotsen" men den kändes inte fullt lika oresonabel o ologisk som 2 1/2, och ju äldre de blir desto mer kan man ju diskutera med dem iaf.

Tänker lite så att de barn som innan är energiska/har mkt humör ändå får ur sig mkt, medan den som är lugn och stillsam har mer som ska bearbetas. På den lilla friskola som sonen gick i så pratades det om de olika utvecklingssprången då hjärnan liksom duschades med en "hormondusch" och därför blev det så jobbigt och förvirrat periodvis för barnen. Det har hjälpt mig att förstå varför det varit "kaos" (skäms nästan över att använda det ordet då vi bara har ett barn, men jag var svårt sjuk under den perioden så vårt liv var kaotiskt av andra skäl) under dessa perioder då sonen gått igenom dessa faser. Det som jag känt tydligt är att efter varje sånt "språng" så har han kommit in i en period som känts närmast harmonisk, då har både han och vi kunnat hämta kraft.

Svar: Åh, tusen tack T för att du läser bloggen och har tagit dig tid för att skriva kommentarer! För dina kommentarer ger verkligen tröst. Jag uppskattar det jättemycket!Jag tror egentligen att de flesta småbarnsföräldrar har det rätt kaotiskt, oavsett hur många barn de har (så skäms inte!). Åtminstone hade jag det nästan lika kaotiskt när jag bara hade ett barn som nu när jag har fyra.
Du har rätt, det går i faser. Tack för påminnelsen! Det är så lätt att glömma bort det när man är mitt uppe i konfliktkaoset, då känns det ofta helt hopplöst. Har jag tur kanske alla fyra kommer att ha en harmonisk period samtidigt någon gång (hoppas!!!)!
Mamma bläckfisk

#3 - - Anneli:

Det du skriver är så precis klockrent.. kommer i håg när mina var i den åldern, och då var det ändå ett barn i taget, det var verkligen en tuff period. Och jag var en riktigt arg mamma ett tag där..
Inga tips, MEN , det går snart över.. Sen kommer oftast en lugn period. De tips jag kan tänka mig fungerar nog inte när du har tre stycken... Men jag kan stå ut med dom ett tag du vet, hahaha, så kan du gå en promenad. Bara promenera, inte jobba, städa eller "passa på! att göra ärenden.. En timme i luften med bara promenaden i åtanke , kan göra små mirakel för tålamodsdosen..
Så kommer gärna!!!!

Svar: Åh tack! Promenader is da thing!
Mamma bläckfisk

Till top