mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Mina barn är huliganer

Livet i v�r familj Permalink0
Mina barn är huliganer. Jag förstår visserligen att alla små barn har lite huligandrag i sig. Deras förmåga att vara försiktiga med saker och ting är ju inte den bästa. Men jag tror ändå att mina barn är lite extra mycket huliganaktiga.
 
Små barn har ingen impulskontroll. Den börjar inte utvecklas förrän i 5-6 års åldern (har jag hört), och är inte fullt utvecklad förrän i 25 års åldern (fast helt bra på att kontrollera våra impulser blir vi visst aldrig, åtminstone inte jag). Så är det säkert för alla barn, men andra barn verkar inte få riktigt så mycket impulser att ta sönder saker som mina barn. De är brutala. Tre dagar efter julafton var minst 50% av julklapparna trasiga.
 
Denna stackars zebra har hamnat i händerna på mina barn. Någon som vet var
en kan köpa en likadan?
 
Och nu är vi husvakter. Vi befinner oss alltså i någon annans hus. Bland andra personers saker. I huset som vi "vaktar" bor det vanligtvis tre barn. De har, precis som barn i Sverige brukar, en massa leksaker. Måtte de barnen aldrig få nys om vad deras stackars leksaker utsätts för under tiden som de är på semester (barnen alltså, leksakerna är inte på semester utan tror nog snarare att de är i helvetet just nu)! Och måtte jag lyckas hitta exakt likdana saker att ersätta det som har gått sönder med!  Och måtte den slutliga räkningen för inköp av leksaker för att ersätta trasiga dylika inte överstiga min budget (jag känner mina barn och hade räknat med att få ersätta en och annan sak, så det finns lite budget avsatt för det)!
Till top