mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bilen på service och karriär som toppbloggare?

Ekonomi, Livet i v�r familj, ensamstående Barn, Bil, Ekonomi, Ensamstående, Inkomst, Inkomstkälla, Mamma, Renault Trafic, Service, Toppbloggare, Verkstad, fyrabarnsmamma, mammablogg Permalink1

Idag har bilen varit på service. Det gick lös på över 8000 kronor!!! Trots att inget annat gjorts än allmän service. Dessutom hittades lite fel som behöver åtgärdas vilket kommer att kosta ytterligare 4500 kronor!!!

Alltså, hur får andra ensamstående föräldrar sin ekonomi att gå ihop? Tips???

Med fyra små barn känns det inte som något bra alternativ att inte ha någon bil. Hur skulle vi i så fall kunna ta oss någonstans längre bort än gångavstånd? Att åka på kommunala transportmedel med alla barnen går ju inte förrän de är så stora att vi inte behöver ha någon vagn med oss (om ett år kanske). Bilen behövs också för att kunna åka och handla. För det blir rätt mycket som ska bäras hem.

 Det behövs en stor (och dyr i drift) bil när en har så
många barn.
 

Men oj vad det kostar pengar att ha bil! Särskilt för oss som behöver ha en väldigt stor bil. Det är nämligen inte många bilar som det går att få in fyra bilbarnstolar i och dessutom ha plats för en stor barnvagn. Stora bilar kostar stora pengar. Skatt, bensin och försäkring blir dyrare. Kanske är servicen också dyrare?

Jag skulle egentligen verkligen behöva skaffa mig extra inkomstkällor, men det är ju i stort sett omöjligt. Jag orkar ju knappt med det jobb jag har, och får inte tiden att gå ihop som det är.

Jag får helt enkelt blogga på och hoppas på att bli toppbloggare någon dag (jag skojar, är alldeles för oglamorös för att lyckas med det).  Men det vore ändå roligt om bloggen kunde nå fler personer.

Så, nu undrar jag, vad skulle behövas för att göra denna blogg mer attraktiv? Vad skulle ni vilja läsa om på bloggen? Vilken typ av inlägg är så intressanta att ni vill  klicka ”gilla” och kanske till och med dela inlägget?

#1 - - T:

Aj då, fyyy vilken dyr historia:-( Helt galet vad det kostar att ha bil egentligen...

Ang. bloggen så tror jag absolut du kan få flera läsare! Du är duktig på att skriva och har självdistans och humor. Tror många skulle intressera sig för ditt liv som ensamstående med fyra så små. Du frågade om tips och här kommer mina:

Det jag tänker på först är namnen. Förstår att du kanske vill hålla barnen privata, men för mig som läsare som inte känner er är barnen så anonyma på det sättet. Har förstått att du har tre pojkar och en flicka? Men iom att du bara skriver initialen så vet jag inte vem som är vem. Av de mammabloggar jag läser så skapas mitt intresse av att jag får veta lite om barnen bloggen handlar om, att jag kan särskilja dem. Det kan jag inte med dina när jag inte ens vet vilket kön barnet har. Gärna en presentation av varje barn så att man får lite koll.

Andra tips på inlägg: Din/era reaktioner när ni insåg att ni väntade trillingar? Vad har du för drömmar för barnens räkning? Hur ser din relation ut till dina föräldrar? (här menar jag inte att du måste vara personlig, men jag har läst nåt om att morfar kom vid nåt tillfälle, men annars har jag inte förstått om du har hjälp av din mamma/pappa i vardagen) Övrig familj? Vem ställer upp när det krisar? Rutiner för att få vardagarna att funka, hur i all världen lyckas du klä på och utfodra alla fyra och komma i tid till jobb? Jag har fått för mig att man kan få hjälp av kommunen när man får trillingar, stämmer det? Hur klarar man ens av första tiden med tre på en gång och matningar etc? Jag var helt död av sömnbrist i början och vi var två pers på ett barn ...

Sedan det viktigaste tror jag för att få spinn på det hela: kommentera inne på liknande bloggar (mamma/föräldrabloggar t.ex. hos Loppi, familjen annorlunda, etc). Det är oftast så jag finner nya bloggar att följa, jag klickar vidare in om kommentaren som lämnats är vettig och inte bara "läs hos mig!!" som en del skriver utan att ens verka notera vilket inlägg de kommenterar under. Nuförtiden så är ju de flesta även på instagram också, så om du har tid (vilket jag förstår att du egentligen inte har:-)) så är en idé att skaffa ett konto med samma namn som bloggen där du lägger ut "smakbitar" och skapar intresse.

Önskar dig all lycka, fantastiska du! <3


Svar: Tusen tack för dessa tips!! Så himla bra! Jag ska följa dem allihop, så svaren på dina frågor kommer i inlägg framöver. Jag måste nog fundera på det där med namnen också. Jag vet inte om det skyddar barnen så mycket att jag inte skriver ut deras namn? De är ju med på bild, så de blir ju ändå exponerade. Först hade jag tänkt att inte lägga ut foton på barnen på bloggen, men då blev det så torrt och torftigt. De tycker än så länge att det är jätteroligt att vara med på bild, men å andra sidan förstår de ju inte ännu vad det innebär att deras foton finns utlagda för vem som helst att se. Kanske kan jag skriva ut namnen, men låta bli att nämna namn när jag skriver om något som är lite mer känsligt (eller låta bli att skriva om det om det inte går att låta bli att avslöja identitet)? Jag vill att de ska kunna känna sig stolta över bloggen när de blir så stora att de kan läsa och förstå den, och vill ju absolut inte att de ska känna sig kränkta eller tycka att det är pinsamt att jag har skrivit om dem offentligt. Som trillingar, och trillingstorebror, är de redan vana vid att få rätt mycket uppmärksamhet, så jag tror inte att de kommer att tycka att det är så konstigt att de finns med i bloggen, men jag kan ju aldrig veta. Kanske reagerar de helt annorlunda än jag tror att de ska göra när den dagen väl kommer.
Mamma bläckfisk

Till top