mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Lite häng med T

aktiviteter för barn, föräldraskap Ensamstående, Föräldraledig, Kulturhuset, Mamma, Rum för barn, fyrabarnsmamma, mammablogg Permalink0
Klockan 20:45 sov alla barnen! Underbart! Mina referensramar har förflyttats lite sen den tid då det hände rätt ofta att allihop sov redan vid åttatiden. För så var det faktiskt när trillingarna var riktigt små och M fortfarande var rätt liten han också. Numera är det sällan som de sover allihop före 21:30. Alltid är det någon av dem som har svårt att somna.
Min fina T.
 
Efter att ha haft några tuffa nätter är jag ordentligt trött. Barnen (alla fyra) har perioder då de sover dåligt och just nu är det T som vaknar mycket under natten. Eftersom han har en massa ljud för sig (gnäller högljutt) väcker han dessutom sin syster som är mästare på att ligga och böka runt i sängen innan hon till slut somnar om. Hon sover ofta i min säng och då är det stört omöjligt att sova medan hon är igång, men även när hon sover i sin säng är det svårt för mig att somna om när hon bökar runt. Häromnatten räknade jag att jag blev väckt elva gånger under en natt. Jag hade sju timmar till förfogande för vila från det att jag la mig till dess att det blev dags att stiga upp. Jag blev alltså väckt mer än en gång i timmen. Det blir ingen vidare sömnkvalitet då. Så nu hoppas jag på att jag ska hinna få lite mer vila denna natt, när jag nu åtminstone har lite fler timmar att vila på före dess att det blir dags att stiga upp.
 
T har så roligt när han klättrar utanför rum för barn på kulturhuset.
Klättrande T som väntar på att få komma in till rum för barn
på Kulturhuset (det var fullt).
 
 
Dagen har ägnats åt att hänga med T. Det var hans tur att vara ledig. På fredagar är jag nämligen föräldraledig med ett barn. För att någon gång ibland få lite kvalitetstid med bara ett barn och ha möjlighet att faktiskt hinna umgås med och lära känna mina barn. På så vis får vart och ett av barnen  "ledigt" från sina syskon var fjärde vecka och får ha sin mamma för sig själv en stund. Jag älskar fredagar!
Till top