mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Frysta grönsaker lika nyttiga som färska

Livet i v�r familj, Tips Bacon, Ensamstående, Frysta grönsaker, Mamma, Mjölkfri, fyrabarnsmamma, lättlagat, mat, mjölkproteinallergi, snabblagat, äggallergi, äggfri Permalink0
Det är med glädje som jag läser att forskningen visar att frysta grönsaker är lika nyttiga som färska (källa: artikel i Må bra, 2/2-16). Vi äter nämligen nästan bara frysta grönsaker. På så vis har skärande och hackande prioriterats bort. För om jag ska klara att ta hand om fyra små barn, för det mesta själv, måste jag göra allt så enkelt som möjligt.  
 
Men jag tycker det är svårt att komma på maträtter som går lätt och snabbt att laga, inte kostar en massa pengar, funkar med barnens allergier (mjölkprotein och ägg) och dessutom äts av barnen. Idag fick det bli makaroner med bacon, ärter, paprika och majs (fryst blandning), och hackad lök (fryst, färdighackad). Det går supersnabbt att göra, är billigt, och barnen gillar det. Men vi äter det allt för ofta.
 
Har ni tips på snabblagad, ägg- och mjölkfri mat? Dela gärna med er!
 
Dagens lunch; makaroner med bacon, ärter, majs och paprika och hackad lök.  
 
Till top