mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Skälla på barnen - eller inte?

föräldraskap Barn, Barnaga, Barnuppfostran, Bläckfisk, En annan du, Ensamstående, Mamma, Marie Kraarup, Petra Krantz Lindgren, Skam, Skäll, Trillingar, Uppfostran, fyrabarnsmamma, småbarn Permalink3
I söndags (14/2-16) publicerade den danska tidningen Politiken en brevväxling mellan Marie Kraarup (Dansk Folkeparti) och Petra Krantz Lindgren (svensk barnexpert). Den handlar om huruvida föräldrar bör skälla på sina barn eller inte (ni hittar den här).  Marie Kraarup hävdar att det är en förälders plikt att skälla på sina barn när de ägnar sig åt icke önskvärt beteende och att det vore ett svek mot barnen att inte göra det. Marie menar att det bara är bra om barnen känner skam när de gör något icke önskvärt, och de inte bör älska sig själva just då. Petra Krantz Lindgren å andra sidan menar att det inte bara är overksamt utan till och med skadligt för barnen när föräldrarna skäller på dem eftersom det skapar skam och en känsla av att inte vara värd att älskas, och leder till skadad självkänsla. Petra menar att det går alldeles utmärkt att vägleda barn, och till och med att bli arg på dem, utan att skälla och skamma dem (du kan läsa mer om detta på Petras blogg "En annan du").
 
Min erfarenhet som fyrabarnsmamma är att det inte leder någon vart att skälla på barnen. Fast trillingarna är förstås fortfarande så små att jag inte har så mycket erfarenhet av att skälla på dem ännu.  Men M har jag skällt på så mycket att jag ändå vågar påstå att jag har underlag för att dra de slutsatser jag lägger fram här. För skället har visserligen ofta resulterat i att det oönskade beteendet har upphört för stunden. Men det får inte någon bestående effekt. M gör fortfarande sånt som han har fått skäll för (t.ex. slår och puttar småsyskonen, ignorerar mina instruktioner). Faktum är att jag måste skälla igen och igen och igen och igen för att få någon effekt och ändå fortsätter samma beteende att återkomma.  

Skäll biter alltså inte på mitt barns oönskade beteenden, det kan jag konstatera. Men M tycker inte om att få skäll och därför utvecklar han strategier för att slippa. Resultatet blir att jag faktiskt ser mindre av en del av hans oönskade beteenden. Men det beror dessvärre inte på att han har slutat med beteendet i fråga. Istället försöker han se till att jag inte märker när han gör sånt som han inte får göra. Så nu puttar han istället sina syskon när jag inte ser. Skället har alltså inte gjort mitt barn fredligare. Det gjort honom till en ögontjänare.

Jag vet detta, jag ser det tydligt, och väljer därför att inte använda skäll som uppfostransstrategi (av flera skäl, inte bara för att det är ineffektivt, utan också för att jag som Petra tror att det skadar mycket mer än det gör nytta). Men trots att jag vet och har fattat detta beslut så får jag ändå ofta ta i med all min viljestyrka för att inte skälla. Ibland lyckas jag inte utan skäller ändå. Det får mig att inse att skället handlar mer om mig än om mitt barn. Det är min frustration som pyser över och jag skäller för att jag inte klarar av att hantera min ilska snarare än för att effektivt uppfostra mitt barn.

När M föddes bodde vi i en annan världsdel. Där var synen på barnuppfostran ofta (men absolut inte alltid) annorlunda än här i Sverige. Jag fick ofta råd om att inte vara rädd för att ge honom lite smisk. Det är min plikt som förälder, fick jag höra. Ett uttryck för kärlek, sa andra. Annars blir barnet bortskämt, varnade de. Därför låter Marie Kraarups diskurs väldigt bekant för mig. Det är samma argument som lyfts fram.  Samma värderingar. Tur att barnaga numera är förbjudet i Danmark (förbjöds  inte förrän 1997 i Danmark)!  

Vad tycker ni? Bör föräldrar skälla på sina barn eller inte?

 
 
#1 - - Anonym:

Jag tycker inte om att få skäll av exempelvis en chef eller liknande. Varför skulle det vara mindre obehagligt för ett barn? Jag som vuxen kan tänka att den (vuxna) som skäller på mig är omogen i sitt sätt att reagera, sitt chefskap. Men ett barn har inte samma referensramar, utan lägger helt skulden och skammen på sig själv. Och rädslan. Så, nej, det finns många bättre sätt att uppfostra sina barn och lära dem vad som är rätt och fel. Hälsn Karin, nansomjag.wordpress.com

Svar: Precis! Klokt! Jag läste ditt inlägg om skäll på din blogg. Så bra skrivet!
Mamma bläckfisk

#2 - - Anneli:

Nej, skälla och skamma är inte rätt väg, tror precis som du att det ofta handlar om frustration som pyser över hos den vuxne..
Dessutom gör ju våra barn som vi gör, inte vad vi säger.

Svar: Precis (hjälp, kommer mina barn att bli lika ilskna som jag??)!
Mamma bläckfisk

#3 - - C:

Är också emot skäll på barn. Genom att skälla för jag över min egen frustration och stress på mitt barn som i sin tur skuldbelägger sig själv. Jag tror dock att det går att "reparera" en situation då jag skällt på mitt barn genom att direkt efter ta på mig min del av det dåliga beteendet och be om ursäkt. Vi brukar oftast lösa våra konflikter genom att prata med vår treåring. När vi frågar henne varför hon gör som hon gör får vi oftast en bra förklaring och kan kompromissa fram en lösning. Det har även resulterat i att hon blivit en hejare på argumentation. :) Kram Lisa, jag är så imponerad av dig och tycker att du gör ett helt omänskligt bra jobb som mamma!

Svar: Tack! Men hur bra jobb jag gör varierar jättemycket och på senare tid har jag inte alls lyckats vara en särskilt bra mamma. Sömnbristen som följer på att barnen har varit sjuka i några veckor påverkar verkligen mitt tålamod och humör. Så jag hoppas att du har rätt i att det går att reparera genom att ta på sig ansvaret och be om ursäkt (det har jag gjort)! Jag tänker att det nog fungerar med min fyraåring, men jag undrar hur mycket mina tvååringar förstår?
Mamma bläckfisk

Till top