mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bjudna på kalas

Livet i v�r familj, aktiviteter för barn Barn, Ensamstående, Kalas, Mamma, Trillingar, fyrabarnsmamma, mammablogg, mjölkproteinallergi, småbarn Permalink1
Så kom äntligen natten då alla barnen sov okej. Några uppvakningar blev det såklart, något annat vore konstigt med fyra små barn i hemmet. Men för att vara en småbarnsfamilj (med rätt många småbarn) så blev det en bra natt. Så idag har jag känt mig piggare än på länge, trots att jag fortfarande dras med en envis halsinfektion.
 
Dagen ägnades åt att strosa omkring och fixa lite av de saker som finns på min meterlånga att göra lista.  Tänk att en kan bli så lycklig av att äntligen få den där pedalhinken inköpt!! Och utan stress dessutom! Jag hann till och med gå till olika ställen och jämföra priser (hittade bästa priset på Jula, 149:- för en 12 liters pedalhink, så den fick det bli). Den nya pedalhinken ersätter den trasiga pedalhink som under lång tid tjänat som blöjhink hos oss. Den gick sönder för evigheter sen (det kan vara så mycket som ett år sen) och har alltså inte blivit ersatt förrän nu. Nu kan jag äntligen slänga blöjor och annat äckligt (typ servetter som använts för att torka bajs) utan att behöva lyfta locket på hinken med handen. Blöjhinkar är ju inte direkt de fräschaste tingestarna i världen och att ta i den med handen för att därefter ta i något av mina barn har inte känts så värst hygieniskt. Därför har blöjbytena under lång tid involverat en väldig massa handtvätt. De kommer såklart att fortsätta att involvera handtvätt men inte efter varje gång något slängs i hinken, vilket kan bli rätt många gånger under ett bajsblöjsbyte (det går ofta åt många servetter). Lyckan är total (kriterierna för vad som gör mig lycklig ser väldigt annorlunda ut nu än de gjorde före jag blev fyrabarnsmamma)!
 
Välkommen hem nya, fungerande, blöjhink!
 
På eftermiddagen var vi på kalas. Barnens förskolekompis hade födelsedagskalas och jag vågade mig på att gå dit med alla barnen. Jag hade nämligen ingen som kunde passa trillingarna och M ville väldigt gärna gå. Tur för trillingarna, för de hade verkligen jätteroligt! Vi är lyckligt lottade, för alla familjerna på barnens förskola är helt fantastiska och jag får alltid en massa hjälp med att hålla reda på trillingarna. Annars skulle det inte gå. Jag är så tacksam för det (tack alla för hjälpen, ni gjorde det möjligt för fyra små barn att få gå på kalas idag!!).
 
Den familj som hade kalaset hade dessutom anpassat hela förtäringsutbudet efter mina små ägg- och mjölkproteinallergiker. Så otroligt omtänksamt!  Istället för tårta bjöds det på Jello, fruktplock, karamellpopcorn och godis. Det var en hit, barnen var nöjda och glada och all färg gjorde att kalasbordet såg väldigt "kalasigt" ut. Alla mina barn tyckte att det var jättegott och jag var rörd över att de fick vara med på samma villkor som alla andra.  För det brukar nästan alltid vara så att två av mina barn inte kan äta av det godaste som serveras och de brukar inte vara så värst glada över det. Tack!!!
 
Mums! Barnen är på kalas, och kunde äta av allt det godaste!
 
 De här tre små godingarna har haft så roligt idag på sin förskolekompis kalas (även storebrorsan hade kul, men blev inte fångad på bild).
 
 
Vi kom hem rätt sent och innan vi hunnit få i oss lite kvällsmacka, fått allas tänder borstade och alla blöjor bytta, hann klockan bli mycket. Så när barnen äntligen var i säng somnade tre av dem inom fem minuter och den sista inom en kvart. Wow! Det är verkligen inte ofta det händer!
 
#1 - - Anonym:

Glad för er alla för denna dag!

Svar: Tack!!
Mamma bläckfisk

Till top