mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

bilbesiktning och kycklinggryta

Allergier, Tips, ensamstående Bil, Bilbesiktning, Bläckfisk, Findus hot Bangkok wok, Mamma, Matallergi, Renault Trafic, Trillingar, barnvakt, besiktning, ensamstående mamma, fyrabarnsmamma, fyrbarnsmamma, hjulager, kokosmjölk, kycklinggryta, kycklinggryta med kokosmjölk, kycklinggryta med kokosmjölk och röd curry, mamma bläckfisk, mammablogg, mat, matlagning, mjölkprotein, mjölkproteinallergi, recept, röd curry, äggallergi Permalink0
Idag har jag besiktat bilen, i sista stund mindre än två veckor före dess att jag får körförbud på den. Självklart blev det en anmärkning. Nått med hjullagret på ena framhjulet. Suck! Jag fasar för vad det ska kosta att åtgärda. Över huvud taget tycker jag att det är så lagom kul med bil när en har fyra små barn. Det är inte många bilar där det går att få in fyra bilbarnstolar och dessutom en stor trillingvagn i bakluckan. Utbudet blir rätt begränsat. För oss fick det bli en Renault Trafic, ett sånt där fyrkantigt, stort, åbäke. Den är jättedyr i allt, försäkring, bensin, och skatt. Dessutom vågar jag knappt köra den. Jag är en väldigt orutinerad bilförare som bara kört bil några få gånger om året sen dess att jag tog körkort för en herrans massa år sen. Dessutom har jag lite dåliga erfarenheter av trafik efter att ha förlorat både en pojkvän och en nära kompis i bilolyckor vilket har gjort mig lite väl medveten om hur farligt det kan vara. Så att plötsligt sätta igång och parkera en Renault Trafic samtidigt som barnen bråkar och skriker där bak känns sådär lagom kul. De gånger jag har kört den har det tagit mig en halvtimme att parkera den i vårt garage (som är väldigt trångt). Så jag betalar en massa pengar för en bil som jag knappt använder. Men jag vågar inte göra mig av med den eftersom jag är rädd för att något av barnen ska bli akut sjuk och att jag ska behöva ta med till sjukhus snabbt. Eftersom jag inte kan lämna resten av barnen själva och det tar tid att ordna barnvakt så måste jag i ett sånt läge störta iväg med alla fyra barnen. Ingen taxi har plats för fyra bilbarnstolar. Det är såna problem en tampas med när en är ensamstående förälder till fyra små.
Fast egentligen är detta inte något reellt problem eftersom barnens pappa fortfarande bor här och kan passa barnen som blir kvar hemma om jag skulle behöva rusa iväg akut med ett sjukt barn. I ett sånt läge skulle han inte säga nej. Men jag drar mig ändå för att göra mig av med bilen. Det vore som att acceptera situationen. För trots att jag vet att det är omöjligt för honom att få tag på en bostad så vill jag inte ge upp hoppet. Att leva ihop med någon som en inte vill leva med, och dessutom göra det på en sån liten yta som vi har, är inget jag kan rekommendera.
Men idag lyckades vi samarbeta alldeles strålande. Vi klarade av att åka och tvätta bilen, besikta den och åka och handla tillsammans, utan att gräla en enda gång. Fantastiskt! M fick följa med medan trillingarna fick stanna hemma med barnvakt. Vi tog med M trots att han är sjuk.  Att lämna alla fyra barnen till en barnvakt är inte schysst varken mot barnvakten eller mot barnen (ytterligare ett exempel på problem som en tampas med som fyrasmåbarnsförälder) och för de flesta skulle det nog vara stört på omöjligt att ens ta hand om trillingarna själv Som tur var har jag min systerdotter som hjälper mig. Hon har skolats in genom att hjälpa till med barnen från det att trillingarna var bara några veckor gamla och är nog den enda som klarar av att hantera dom själv, förutom jag förstås (ok, deras pappa också, men han har dom själv bara när han absolut måste). 
Min systerdotter anställdes av kommunen för att hjälpa oss med lite avlastning 30 timmar i veckan under trillingarnas första år. Nu, deras andra år, jobbar hon 10 timmar i veckan. Men när de fyller två, om mindre än två månader, är det slut med stödet har kommunen sagt. Hur jag ska klara mig då vet jag inte.
M verkade inte ha något emot att åka med på bilbesiktning trots hosta och feber. De gånger han har haft både mamma och pappa för sig själv, samtidigt, sen dess att trillingarna föddes kan räknas på ena handens fingrar (även om handen saknar några fingrar). Så det var nog mysigt. Och det var såklart spännande att titta på vad killarna på bilprovningen gjorde med vår bil.
På eftermiddagen gjorde jag kycklinggryta. Det är en stor utmaning för mig att hinna laga mat över huvud taget och med två allergiker i gänget blir det inte lättare. T är mjölkproteinallergisk och C är allergisk mot både ägg och mjölkprotein. Det gäller att hitta maträtter som går snabbt att göra, som kräver liten arbetsinsats, som funkar med allergierna och som accepteras av barnen. Det sista är kanske det svåraste. Kycklinggrytan idag serverades med bulgur och åts med glädje av två av barnen, lite mindre entusiastiskt av ett av dom (som ändå åt lite mer än hälften av det som låg på hans tallrik) och ratades helt av M. Men eftersom han är sjuk så räknas inte det. Han ratade kaka också. Jag tycker själv att det blev jättegott. Och bäst av allt, det gick fort att laga. Nackdelen; en massa bulgur på golvet som fastnar under fötterna medan en städar upp.
 
Före
Efter
 
Mamma bläckfisks kycklinggryta med kokosmjölk och röd curry 
Recept för fem personer:
(tillagningstid ca 20 minuter)
- 600 gr kycklingfilé
- 1 burk kokosmjölk
- ca 2 tsk red curry paste
- 1 halv påse Findus Hot Bangkok wok mix
- 1 dl hackad gul lök (jag köper fryst färdighackad)
- 3 potatisar
- 1/2 pressad lime (jag köper färdigpressad lime på flaska)
- Lite salt, svartpeppar, paprikapulver och vitlökspulver 
 
1. Skär kycklingen i bitar, häll över pressad lime och låt stå i ca 10-15 minuter
2. Skala och skär potatisen i bitar. Koka i ca 10 minuter.
2. Fräs kycklingen i lite olja i en kastrull eller wokpanna.
3. Häll på lök och wokgrönsaker och fräs under omrörning på hög värme i några minuter.
4. Häll på kokosmjölken, tillsätt potatis, red curry paste och kryddor och låt puttra på svag värme i några minuter.
Servera med bulgur eller ris.
 
 
Till top