mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Bästa storasyster!

Allergier, Tips, föräldraskap, sjuka barn Bläckfisk, Ensamstående, Föräldraskap, Mamma, Otillräcklighet, allergimat, behov, ensamstående mamma, familj, fyrabarnsmamma, lättlagat, mamma bläckfisk, mammablogg, mat för allergiker, middag, sjuka barn, småbarn, snabblagat, syster, vardag, vardagsliv Permalink0
Idag har min syster var här på besök. Och tack vare henne har jag fått fixa med tvätten i lugn och ro, lagat mat utan att hela tiden bli avbruten av barnen, kunnat sitta och mysa en lång stund i soffan med en jätteförkyld M medan hon plockade undan i köket, och bäst av allt; fått duscha själv (med låst badrumsdörr!!) utan stress. Du är bäst syrran!
 
Att ha fyra små barn och dessutom vara ensam med dom största delen av tiden innebär att vara konstant otillräckligt. Det är nog det som jag upplever som allra mest frustrerande. Hur jag än vrider och vänder på mig klarar jag inte av att tillgodose alla barnens behov. Det är alltid någon som måste vänta. När någon, eller några (i värsta fall alla) av barnen är sjuka blir otillräckligheten ännu mer framträdande. Sjuka barn behöver bli ompysslade. Och de vill helst vara i sin mammas (eller vem det nu är som är primär anknytningsperson) famn hela tiden. Överlevnadsinstinkten och trygghetsbehovet skruvas upp till högsta volym och barnet gör allt för att inte behöva vara mer än några millimeter ifrån den (eller dem) som tar hand om det. Mina barn är inga undantag. De klänger sig fast, gnäller, skriker, och gör vad det kan för att bli upplyfta och omhändertagna. Men eftersom jag har fyra barn att ta hand om, och bara kan ta hand om en i taget, har jag inget annat val än att bädda ned det sjuka barnet under en filt i soffan medan jag ser till att även de andra barnen får det de behöver (mat, torr blöja, vila, etc). Det skär i modershjärtat.
 
Idag är M sjuk. Han har varit det i flera dagar nu och det blir inte bättre. På morgonen när han vaknar har det sett ut som om han börjar friskna till men framåt eftermiddagen har han fått feber igen. Det värsta är att han har en riktigt hemsk hosta och han har flera gången hostat tills han kräkts. Det är jättesynd om honom. Nu är jag livrädd för att trillingarna också ska drabbas.
 
Att min syster kom på besök blev min och Ms räddning. Hon har kunnat vara med M och ge honom den uppmärksamhet han behöver medan jag har fixat med annat, som till exempel matlagning, badning av trillingarna och dammsugning. Efter middagen plockade hon undan i köket och jag kunde sitta och mysa med M en lång stund. Inte konstigt att M tycker så mycket om sin moster!
 
Jakten på maträtter som kräver minimal arbetsinsats och som kan ätas av mina allergiska (mjölk och ägg) barn fortsätter. Idag blev det picnicbog med kokt potatis. Det blev jättebra. Billigt och väldigt lättlagat. Trillingarna åt friskt och bad om mer mat, flera gånger. M som är sjuk åt bara några få tuggor. Själv åt jag mer än vad jag borde ha gjort. Jättegott! Det tar ca två timmar för maten att bli klar men den aktiva arbetsinsatsen är max 15 minuter.
 
Picnicbog med kokt potatis
Recept (till två vuxna och fyra barn):
Ingredienser:
- Ca 1 kg picnicbog (helst från rapsgris)
- 8-10 potatisar
- Timjan, citronpeppar och salt.
- dl vatten
 
Gör så här:
- Sätt ugnen på 175 grader
- Gnid in picnicbogen i timjan, citronpeppar och lite salt och lägg på en ugnsform med galler (eller vanlig ugnsfrom om du inte har en med galler).
- Häll 1 dl vatten i botten av formen (hoppa över det om du inte har en ugnsform med galler. Köttet blir då lite torrare, men det blir gott ändå) och ställ in den i ugnen.  Vänd på köttet var 30:e minut så det blir jämnt genomstekt. Det tar ca 1,5 timme för köttet att bli ordentligt genomstekt. Det är klart när köttermometern visar på mellan 80-85 grader.
- Skala och koka potatisen när köttet har varit i ugnen i ca en timme.
- Servera med någon grönsak som du har hemma och en klick äppelmos.
 
 
 
Till top