mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Sluta skämta nu, det är inte roligt längre!!!

Debatt Barn, Genuspedagogik, förskola Permalink1
Ikväll är det möte på barnens förskola. De går på ett föräldrakooperativ och vi föräldrar utgör styrelsen och har möten med jämna mellanrum. Inför kvällens möte har jag i uppgift (efter att själv ha tagit upp frågan) att titta runt efter bra material till förskolan som kan ge lite verktyg till deras arbete för jämställdhet (något som förskolor enligt läroplanen ska verka för). När jag gör en googlesökning på "genuspedagogik" kommer Sverigedemokraternas hemsida upp i ett tidigt skede i flödet av träffar. Jag blev nyfiken och gick in på hemsidan för att se vad de skriver om temat. Det står så här:
 
"Många barn börjar förskolan vid ett års ålder. Förskolan får därigenom ett oerhört ansvar. Förskolan formar framtidens svenskar. Just därför att inflytandet från förskolan är så stort ställer vi oss avvisande till det som kallas könsneutral genuspedagogik. Det finns skillnader mellan män och kvinnor liksom skillnader mellan pojkar och flickor. Dessutom skiljer sig varje människa från sin nästa oavsett kön. Varje barn ska ses som en individ och inte främst som tillhörande ett kön. Undervisning och pedagogik ska ta hänsyn till varje individs behov. Vi motsätter oss alla försök att sudda ut skillnader som är medfödda."
 
Va!!!!??? Är det någon som känner till någon förskola där personalen vill sudda ut barnens snoppar och snippor?? För det låter ju rätt extremt så där kan jag nog hålla med om att det behövs en avrådan, ifall det skulle förekomma vill säga (för det gör det ju inte).
 
Bildresultat för mardröm bilder gratis
Låt det vara en mardröm! (Bildkälla: blogg.doktorn.com)
 
 
Snälla, låt mig vakna imorgon och få höra att detta med fenomenet Sverigedemokraterna bara var en unken mardröm och att alla människor faktiskt är så kloka och bra som jag vill att de ska vara! För att detta ska vara det parti som är på väg att bli det största i mitt land får mig att förlora tilltron till mänskligheten. Sluta skämta nu, det är inte roligt längre!!!
#1 - - Caroline:

Hej Lisa! Vilken fin blogg du skriver. Jag vill tipsa dig om två poddar, om du inte redan lyssnar. "Pampers barnvagnspromenader" om barn 0-3 år och "kära barn" om barn i 4-18 års åldern. Bästa terapin av Louise Hallin :) Kram på dig! /Caroline (A's mamma;)

Svar: Tack! Och tack för tips! Jag ska absolut lyssna på poddarna. Jag har hört talas om "Pampers barnvagnspromenader" men har inte kommit mig för att lyssna ännu, "Kära barn" kände jag inte till.
Lisa Sandberg

Till top