mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Julpynt och adventsmys

Advent, Barn, Bläckfisk, Ensamstående, Humör, Julpynt, Mamma, Mys, Socker, Sömn, Trillingar, mammablogg Permalink1
Jag vinner inget pris i kategorin världens bästa mamma idag. Möjligtvis kvalar jag in i kategorin världens sämsta mamma, eller åtminstone i "mamman-med-sämst-tålamod-kategorin". Jag vet inte riktigt vad det har varit med mig idag. Kanske baksmälla från överdosen lördagsgodis som jag stoppade i mig igår För socker är inte alls bra för mitt humör har jag märkt, eller, snarare så är det så att jag mår prima av socker,  en liten stund, sen får jag sockerbaksmälla och blir grinig och lynnig i ett dygn efteråt. Men trots att jag vet det så fortsätter jag att stoppa i mig en massa socker. Rätt dumt om en tänker efter (det gör jag för det mesta inte). Men det kan också vara så att det är sömnbristen som spökar och gör att jag är på dåligt humör. Och det är samma där, trots att jag vet att jag behöver sova mer för att orka med att vara en bra mamma så lyckas jag ändå inte komma i säng i tid. Jag är i stort sett aldrig i säng före midnatt. Tiden räcker helt enkelt inte till för den sömn jag skulle behöva. Tips för hur en kommer till bukt med dåliga vanor efterlyses (sockerätandet kan ju inte skyllas på tidsbrist och sömnproblemet borde väl också gå att hitta lösningar på om en verkligen försöker, så nog handlar det om dåliga vanor i båda fallen)!!
 
Dagen har ägnats åt att storhandla till julfesten på barnens förskola (jag sitter i festkommittén och har en himla massa att stå i inför den där julfesten) och julpynt och adventsmys.
 
Det var roligt att göra iordning adventsljustaken tyckte de två som fixade den. De andra två sov middag under tiden. Jag vågar mig inte på att pyssla med alla trillingarna samtidigt, det blir för kaotiskt.
 
När adventsljusstaken var klar var det dags att pynta minijulgranen.
Adventsmys med lussebullar, pepparkakor och glögg (allt färdigköpt, här hinns inte bakas mer än nödvändigt).
 
Dagens bästa: Julpynt och adventsmys.
Dagens sämsta: Dåligt humör och storhandel (trots att barnen skötte sig utmärkt och varken skrek eller bråkade på hela tiden vi spenderade på Coop, ändå blir jag jättestressad av att handla eftersom jag vet att det kan braka loss när som helst med skrik, bråk och kaos).
 
#1 - - Anonym:

Vad mysigt julpyssel..
Känner igen mig i sockerätarbeskrivningen.. är väl ett beroende på riktigt, och svårt att låta bli. Försök tänk, nästa gång suget kommer, VÄNTA,, jag behöver inte detta på närmaste halvtimmen. Tänk så bara en halvtimme i taget, eller om så behövs, FEM ynka minuter i taget. Suget går över efter ca en kvart, och så bara börja om igen vid nästa sugattack. Kram

Svar: Tack för tips! Jag ska prova den metoden.
Lisa Sandberg

Till top