mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Väggkonst och diverse matlagning

Bläckfisk, Ensamstående, Mamma, Tapet, Väggmålning, fyrabarnsmamma, mammablogg Permalink0
 
Jag önskar verkligen att jag kunde säga att det ni ser på foton här nedanför är en fin teckning som jag har fått av mina barn. Det är det inte, eller åtminstone inte en teckning ritad på papper. Det är en min vägg!! För så här fint dekorerad blev den medan jag fyllde en tvättmaskin i badrummet. Det tog bara några minuter att skapa detta konstverk och därmed helt ändra designen på tapeten. Trollungar! De hann dessutom smita undan så jag vet inte vem, eller vilka, av dem som är skyldig/a. Kanske var det ett grupparbete.
 
Dagen har ägnats åt att mysa med barnen och till matlagning. För första gången sen barnaskaran plötsligt utökades från ett barn till fyra har jag lyckats se en film. Inte något intellektuellt stimulerande mästerverk direkt, utan en familjejulfilm där två barn och tomtemor räddade en liten stad som drabbats av ett smittsamt julhatarvirus. Men jag är inte kräsen numera, det var en film och den var inte tecknad! Förmodligen var det en lyckad bieffekt från julfesten igår att alla fyra barnen faktiskt satt still i soffan och tittade på en hel film (jag kan fortfarande inte tro att det är sant!).  Jag fick alltså lite mer än en timmes vila i soffan, för första gången på två år!
 
Till lunch tänkte jag att vi skulle prova Guldfågelns nya "Rätt ner i grytan". Jag är nämligen väldigt positiv till allt som kan hjälpa mig att spara in tid så jag tycker att det är toppenbra att kunna köpa färdigstrimlad kyckling, färdighackade grönsaker, och färdigblandade kryddor i ett paket för att bara hälla rakt ner i en gryta. Men det blev en dyr erfarenhet för jag förlorade både tid och pengar. Den strimlade kycklingen (som bestod av mer fett än kyckling) luktade starkt av ruttna ägg när jag stekte den så den fick åka rakt ned i soptunnan istället. Magsjuka vill vi inte ha!  Sista förbrukningsdag var idag så den borde rimligtvis ha varit okej när jag började laga lunch vid 11:30 tiden idag. Men det var den inte. Om felet ligger hos Guldfågeln eller hos Mathem, som kycklingen beställdes från, vet jag inte. Men här åkte den rakt in i kylen när jag fick den levererad och temperaturen i kylen är som den ska så mitt fel är det inte.
 
Smart koncept, färdigstrimlad kyckling med färdigskurna grönsaker och kryddblandning som det bara är att hälla rakt ner i grytan. Men helst ska det vara mer kyckling och mindre fett i paketet och produkten ska kunna användas till och med sista förbrukningsdag.
 
Nä, den ska nog inte alls förbrukas idag, åtminstone inte om vi inte vill bli magsjuka. Stekt kyckling ska inte stinka som ruttna ägg.
 
Eftermiddagen och kvällen ägnades också åt matlagning, denna gång till barnens förskola (föräldrakooperativ). Imorgon står det gulasch på barnens matsedel och jag är kocken. Det tar alltid många timmar för mig att laga maten till förskolan. Men det blev gott även om det inte ser så ut.
Gulasch till barnens förskola. Det ser inte alls gott ut på fotot (tänker inte säga vad det ser ut som, men blä!), men det var det.
 
Dagens bästa: Såg en hel film på TV (för första gången sen trillingarna föddes)!
Dagens sämsta: Hostan from hell tycks ha kommit för att stanna, både hos mig och barnen (ja, jag har varit jättenoga med att inte hosta i närheten av maten som har lagats till förskolan och har kört med en extremt rigorös handhygien som har gjort att jag nu har alldeles torra och fnasiga händer, ifall ni undrar).
 
Till top