mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Ruckade rutiner

Debatt, Rutiner Barn, Bläckfisk, Egentid, Ensamstående, Expressen, Jullov, Mamma, Rutiner, Tomten, Trillingar, fyrabarnsmamma Permalink0
Våra rutiner har helt satts ur spel under dessa sex dagar som vi har varit lediga. Denna kväll sov inte alla barnen förrän ca 22:30. Som vanligt är det C som är svårast att få att somna. Hon brukar vara den som somnar sist under vardagarna också, men då brukar hon i alla fall sussa sött senast vid 21:00 tiden.
 
Fördelen med att rutinerna har ruckats är att barnen sover längre på morgonen, vilket gör att även jag får sova lite längre. Nackdelen är att det blir väldigt lite "egentid" för mig. Eftersom jag är med barnen 24 timmar om dygnet nu när jag inte arbetar är den enda tid jag har för att vila lite från dem tiden efter att de har somnat. Så ju senare de somnar desto mindre egentid får jag. Efter sex dagars "ledighet" börjar det kännas! Jag börjar bli ordentligt trött i huvudet och tålamodet med barnen är i botten. Dessvärre smittar min grinighet till barnen som blir gnälliga, bråkiga och uppspelta, vilket i sin tur gör mig ännu grinigare. Men imorgon (idag, klockan är ju över midnatt när jag skriver detta)  får jag äntligen lite avlastning då min systerdotter kommer.
 
Jag brukar dock inte lämna henne med alla fyra barnen eftersom det är (nästan) övermäktigt att ta hand om dem allihop själv (att ta hand om tre vilda tvååringar själv är inte så lätt det heller). Så någon egentid blir det inte tal om. Dessutom är M i stort behov av ledigt från sina småsyskon (han har verkligen inte varit snäll mot dem idag). De, (särskilt M) blir ju lika trötta som jag av allt oväsen, stim och stoj.  Så imorgon tänker jag hitta på något med M en stund. Det blir i alla fall lugnare än att vara med alla fyra.
 
Ën liten tomte.
 
 
När trillingarna ska få komma ut nästa gång kan jag inte svara på just nu. De har ju snöat, rejält! Så nu går det nog inte att komma fram med dem i deras vagn. Det gick knappt förra året och då vägde de betydligt mindre  Jag måste komma på någon lösning för hur jag ska kunna ta mig fram med dem i snön (helst snarast, men absolut senast före dess att de ska till föskolan igen). Hur??? Det är dessutom ganska långt till deras förskola så att de ska klara av att gå dit och tillbaka hem varje dag känns inte rimligt. Tips, någon??!!
 

En till liten tomte.
 
Expressen publicerade på julafton ett debattinlägg skrivet av en lärare (Catarina Thestrup) som tycker att det inte är ok att ljuga för barnen om tomten (ni hittar det här). Jag förstår absolut hur hon tänker, och visst är det viktigt att inte lura barn (av många skäl, men kanske främst för att tilliten då kan skadas). Men jag tycker ändå det är en svår fråga. Tomten gör ju julen ännu mer magisk för barnen. M tror absolut på tomten och jag har aktivt spelat med. Kanske borde jag inte ha gjort det? Vad tycker ni? 
 
Dagens bästa: Mitt inflammerade öga ser bättre ut än igår.
Dagens sämsta: Inget vatten i duschen! Det har varit så sen igår. Jag var inte direkt nyduschad när jag ställde mig i duschen igår morse och upptäckte att det inte kom någon vatten. Efter två dagar till utan att ha duschat är jag verkligen inte fräsch. Måtte felet bli åtgärdat imorgon! Annars blir jag tvungen att försöka tvätta håret i handfatet på något vis (som tur är är det bara duschen som inte fungerar, i handfatet och i köket kommer det vatten). Och snälla, låt ingen kräksjuka eller annan magsjuka drabba denna familj före dess att duschen fungerar igen, jag ber!!!
 
En liten jultjej.
 
 
Till top