mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

Lussebullsbak på en vanlig dag

Hälsa, Stress och otillräcklighet, aktiviteter för barn Barn, Bläckfisk, Ensamstående, Julbak, Julfest, Lussebullar, Lussekatter, Mamma, fyrabarnsmamma, mjölkproteinallergi, äggallergi Permalink2
Det är hektiska tider. I december händer allt, känns det som. Det är julfester, födelsedagar (alla barnen), luciafiranden, julbak, julklappsjakt, och så vidare, och så lite förkylningar på det.
 
Idag har vi bakat lussebullar till julfesten på barnens förskola som är på lördag. Det är första gången som jag bakar lussekatter sen dess att vi fick veta att vi har ägg- och mjölkallergiker i familjen, så det var ett nytt recept. Mjölk och ägg (för pensling) ersattes av havredryck. De blev inte riktigt lika fina i färgen som vanliga lussekatter men smakar precis likadant. Så jag är jättenöjd.
 
Ett smakprov från resultatet från kvällens lussekattsbak.
 
I övrigt har jag inte så mycket att rapportera. Det blev en vanlig dag;  Försenad lämning på förskolan (en trilling gjorde nummer 2 precis när vi skulle gå och en annan ramlade och slog sig precis när jag var klar med blöjbytet på den lilla nummer tvåaren), jag kommer försent till personalmötet (det gör jag varje gång, så pinsamt), jobb (hann som vanligt inte med det jag skulle), superstressad hemresa (brukar trösta mig med att jag får motion när jag springer till tåget, vilket ju är bra eftersom jag inte hinner träna), kommer för sent till hämtningen av barnen, stressar hem för att hinna med middag och bullbak innan barnen ska läggas, och känner dessutom hur jag håller på att bli ordentligt förkyld. Precis som vanligt alltså. Eller, nästan som vanligt. För bullbak hör till ovanligheterna hos oss numera. Inte för att jag inte tycker om att baka. Det är kul. Men det är inte vad jag väljer att prioritera nu när i stort sett all min tid går åt till att ta hand om barnen eller jobba. Och så hade vi besök och bakhjälp av bästa systern/mostern också. Så barnen (och jag med) var glada.
 
Kladdiga lussebullsbakande små händer. M bakar tillsammans med sin moster.
 
Dagens bästa: Lyckat bak av mjölk- och äggfria lussebullar.
Dagens sämsta: Jag är förkyld och hostig igen. Det känns som om jag knappt hinner vara frisk mer än några dagar mellan varje ilsken virusattack som jag utsätts för.
#1 - - EMma -Merakibeauty.se:

åh mumms :) ska julbaka i veckan hade jag tänkt

#2 - - Hanna Karlsson:

Så mysigt med lussebullsbak! Hoppas att du snart mår bättre.

Svar: Tack! Det var supermysigt!
Lisa Sandberg

Till top