mammablackfisk.blogg.se

Här bloggar jag om livet som ensamstående mamma till fyra små barn, trillingarna Gabriel, Theo och Camila och deras storebror Matias. Livet hos oss är trångt, kaotiskt, slitigt och högljutt och men också fullt av kärlek, glädje och humor. Att få vardagen att gå ihop och samtidigt (försöka) se till att fyra små barn får en trygg barndom är minst sagt en utmaning när det bara finns 24 timmar om dygnet, två händer, en hjärna och en inkomst. Här bloggar jag om vardagen mitt i småbarnskaoset, om svårigheterna jag tampas med som ensamstående fyrabarnsmamma och om hur jag gör för att få det att funka (eller inte funka) . Välkommen till min blogg!

En typisk jullovsdag - eller?

Barn, Bläckfisk, Ensamstående, Jullov, Mamma, Pulka, Snö, Trillingar, fyrabarnsmamma, mammablogg Permalink0
Idag hade kunnat vara en typisk jullovsdag, om det inte hade varit för att jag har trillingar och ytterligare ett rätt litet barn, som jag tar hand om själv. För idag har vi haft sovmorgon, ätit frukost i lugn och ro, varit ute och lekt i snön, ätit en sen lunch, lekt lite och tittat lite på TV, ätit middag, myst lite och sen gått och lagt oss. En typisk jullovsdag alltså. Förutom att ljudnivån hemma hos oss inte alls är typisk (fast för oss är den det), eller antalet konflikter (tänk er 4 x trotsåldern plus två skilda föräldrar som tvingas bo ihop pga bostadsituationen, allihop inträngda på en yta på 77 kvadratmeter), eller graden av stökighet som råder i hemmet, eller det faktum att jag inte kan gå ut och leka med barnen själv utan att få hjälp från någon (tänk er att ha tre tvååringar som springer åt olika håll och samtidigt ha en vild fyraåring att hålla reda på, samtidigt). Inget av detta präglar en typiskt jullovsdag i andra familjer.
 
Vi träffade den här lilla filuren på en bänk nere på vår gård.
 
Visst är det säkert hög ljudnivå, stökigt, mycket konflikter, etcetera hos många småbarnsfamiljer, men inte i samma utsträckning som hos oss. Och att inte kunna gå ut utan hjälp (inte ens på promenad med barnen i vagnen, eftersom det inte går att komma fram med den i snön) är nog rätt extremt. Min systerdotter hjälpte till idag vilket gjorde det möjligt för alla barnen att få komma ut och leka i snön).
 
Det är så kul att åka pulka!
Idag var en typiskt jullovsdag i ett otypiskt hem.
 
Dagens bästa: Pulka!
Dagens sämsta: Sjuttontusen konflikter med barnen, outhärdlig ljudnivå och en mamma som börjar få ett extremt stort behov av att få en paus från barnen.
 
 
Till top